Enyhült a forróság a 3-as metrón, az áramtöbblet végre nem melegíti a kocsikat

Már „csak” 34 fok körül van a hőmérséklet a 3-as metrón.

2024. július 18., 12:24

Szerző:

Visszakapcsolták szerdán üzemkezdetkor az úgynevezett rekuperációt a 3-as metró vonalán – írta meg a Telex a Metróért Egyesület bejegyzése alapján. Ez azért fontos hír ebben a kánikulában, mert a rekuperáció, azaz a lassítások által termelt áram hálózatba visszatáplálásának hiányában eddig szabályosan dőlt a meleg a szerelvény alól, és az utasoknak nehezen elviselhető hőségben kellett utazniuk. 

Rekuperáció nélkül a keletkező áramtöbblet a metrókocsik alján található nagyméretű ellenálláson izzott el, kvázi hősugárzó-hatást kiváltva. A jelenség az alvázra szerelt ellenállás fölötti részeken extrém mód megnövelte a metrókocsi hőmérsékletét. A 3-es metró kocsijain nincs légkondicionáló, csak ventilátor, ami az alagút és a kocsik levegőjét keveri és mozgatja. Múlt hét pénteken például 42,3 Celsius fokot mértek az egyik szerelvény padlójánál. 

Korábban nem működött a visszatáplálás a 3-as metrón

Amikor a felújított/újragyártott orosz metrószerelvények érkeztek, azokba már korszerű áramvisszatáplálást építettek, mondta Bíró Endre, a Metróért Egyesület vezetője. Ám a metróalagút felújításakor már nem volt pénz a régi automata vezérlőrendszer (AVR) lecserélésére, és a két rendszer, mint kiderült, nem mindig működik együtt megfelelően. Előfordult, hogy az áramvisszatáplálás többletárama néha néhány méterrel továbblökte a kocsikat fékezéskor az állomásokon, ezért egy éve ki is kapcsolták.

A BKV is elismerte, hogy a rekuperáció tényleg okozott gondokat korábban, ezért kapcsolták ki, és próbálták meg összehangolni a két rendszert. A tesztelés szerdán ért el odáig, hogy vissza lehetett kapcsolni a rekuperációt. Mint azt a BKV egyik vezetője közölte, jelenleg tesztelik a beállításokat, de a rekuperáció most már marad. A várakozások szerint szeptember-októberre állítják be teljesen a rendszert. A Telex a visszakapcsolás után 34,6 Celsius fokot mért a 3-as metró kocsijaiban, ami még mindig jóval melegebb a több vonalban mért hőmérsékleteknél, de a korábban mért pokoli hőséghez képest mégis javulást jelent. 

 (Kép forrása: BKK Facebook-oldal)