1500 milliárd forintot költött a kormány haszontalan autópályákra

A rezsivédelmi alap (700 milliárd) kétszerese kihasználatlan autópálya utak megépítésére ment el. 

2022. június 30., 08:03

Szerző:

Az elmúlt években egyre több olyan szakasz épült, ahol a nagyon alacsony a forgalom, feleslegesnek vagy legalábbis túl korainak tűnik az autópályák megépítése, írja a G7. A portál kiemelte, hogy az M6-os mellett ma már több száz kilométernyi hasonlóan kihasználatlan sztráda van, teljesen feleslegesen épült ki az M3-as Nyíregyháza után vagy az M35-ös és M4-es Debrecen és a román határ közti szakasza is.

A gyorsforgalmi utak csak 25 százaléka esetében éri el a kihasználtság az 50 százalékot, az autópálya-hálózat 12 százalékán 10 százalék alatt, 39 százalékán 20 százalék alatti a kihasználtság. Azaz 671 kilométert feleslegesen vagy túlzó paraméterekkel építettek meg, az elmúlt tíz év átlagárait nézve pedig ez azt jelenti, hogy a magyar állam 1500 milliárd forintot költött felesleges vagy túl korán megépült sztrádákra.

A 2010 és 2020 között átadott autópályák és autóutak esetében úgy tűnik, az idő előrehaladtával növekedett a feleslegesen korán megépített utak aránya, és 350 milliárdot költött az állam olyan sztrádák építésére, ahol a kapacitás 10 százalékát sem éri el a forgalom.

(Kiemelt képünk illusztráció. Budaörs, 2021. szeptember 5. Vasárnap kora délutáni személygépkocsi forgalom az M1-es és az M7-es autópályák közös fővárosi bevezető szakaszán Budaörs térségében. Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba)