Indításgátló alkoholszonda
Különleges alkoholszondák bevezetését mérlegeli a német szakminiszter, a bajor CSU-hoz tartozó Alexander Dobrindt: azokat nem a rendőr, hanem maga a vezető kezeli – írja a . A készülék próbát vesz a vezető leheletéből s ha a törvényben megengedettnél nagyobb alkoholtartalmat észlel, blokkolja a gyújtást...
Berlin a berendezéssel Svédországban, Finnországban és Franciaországban végzett sikeres kísérletek alapján mérlegeli a készülék (egyelőre önkéntes) bevezetését. Ok bőven van rá: évente 35.000 németországi közlekedési balesetért felelős ittas vezető. A szomorú csúcs általában újév után gyertyaszentelőkor van: a rendőrség ilyenkor országszerte mintegy 250 alkohol okozta balesetet tart nyilván, ami éppen a két és félszerese az átlagosnak.
Az új készülék, amellyel Lengyelországban is sikerrel kísérleteztek, nem nagyobb, mint egy navigációs eszköz. Mindenesetre szükséges hozzá kamera is, hogy kizárják a csalást – hiszen az utas, vagy bárki belefújhatna a szondába, ám a kamera rögzíti és tárolja a történéseket. A tervezők a manipulációt is kizárták, nem lehet például pumpából, léggömbből ereszteni a levegőt, mivel a szonda a levegő hőmérsékletét és mennyiségét is méri. A kettős berendezés összköltségét 1.500-2.000 euróra becsülik – azaz aligha indulnak majd érte rohamra az autóvezetők. Próbálkoznak mindenesetre Ausztriában azzal, hogy elsősorban taxikban, iskolás-buszokban, veszélyes árukat szállító teherjárművekben legyen ilyen berendezés.
Martin Burkert, az SPD közlekedéspolitikusa szerint a „saját” szonda lehetőséget nyújthat a vezetők nevelésére is: ittas vezetés esetén a bíróság – viszonylag enyhébb ügyekben – dönthet úgy, hogy nem veszi el a jogosítványt, hanem kötelezi a vétkest ilyen berendezés felszerelésére. Elsősorban olyan esetekről lehet szó, amikor vidéken élő emberek autó nélkül nem tudnák munkahelyüket elérni – vagy ha hivatásos gépkocsivezetőről van szó. A módszertől azt remélik, hogy csökkenti a visszaeső tettesek számát.
Németországról további írásokat
a