Csúcstechnológia a magyar szakképzésben

A dabasi olyan új háromdimenziós oktatási formát tesztelnek, amelynek láttán a hasonló tanintézmények elégedetten csettintenének. A technológiához az angol Doncaster Collage révén jutott hozzá a magyar iskola, a meghonosításhoz uniós forrásokra pályáztak a Tempus Közalapítványon keresztül. Az eredmény már tesztállapotában is lenyűgöző.

2009. június 12., 10:04

Gyanítjuk, hogy térhatású, 3D-s mozit az olvasók többsége látott már – a nóvum nem is ebben rejlik. A Kossuth Zsuzsanna Szakiskolában meghonosított technológia 3D/4D elnevezés alatt fut. A negyedik dimenzión hagyományosan az időt értjük, jelen esetben pedig a program interaktivitását értjük alatta – mondta el a 168ora.hu kérdésére Halász József projektvezető.

Hogy miről van szó a gyakorlatban?

Konkrétan arról, hogy a hazudós Pinokkió kiveri a szemünket az orrával. Vagy: a túlzottan is realisztikus emberi mellkasról lehánthatjuk a bőr, az izmokat, az érhálózatot és kiemelhetjük a bordák takarásából a tüdőt, hogy benavigáljunk a pulzáló szívbe – egy működő emberi testben nézelődhetünk. Vagy: a kettéválasztott robbanómotor alkatrészeit vehetjük nagyító alá. A valóságban egy fél motor csak egy kupac halott vas, így viszont működés közben tudjuk vizsgálni a legutolsó kis fémpöcköt is. Ha útban van egy alkatrész, egyszerűen félredobjuk.

Kétdimenziós betűkkel sokáig ecsetelhetnénk – maradjunk annyiban, hogy lenyűgöző látvány. Teljesen kézzelfogható.

Innovációs transzfer

A projekt a Tempus Közapítvány által meghirdetett Leonardo da Vinci program Innováció transzfer elnevezésű pályázattípusán nyert támogatást. A dabasi iskola vállalta, hogy – a finn Kokkolai szakképző iskolával karöltve – kiépíti a szükséges háttérinfrastruktúrát és a gyakorlatban is elkezdi alkalmazni a 3D-s oktatást. A projekt mérete közel 300 000 euró, amelynek tetemes részét (közel 220 000 eurót) az Unió finanszírozta.

Mint a Tempus Közalapítvány pályázattípusának neve és az olvasók esetleges 3D-s filmélményei is bizonyítják, nem maga a 3D-s technológia az újdonság, hanem az, hogy az oktatásban, interaktív módon alkalmazzák.

Az angliai Doncaster Collage volt az átadó – a finn és a magyar szakiskola csoportjai is felkeresték a brit intézményt, hogy kitanulják a tanmodulok programozásának csínját-bínját. A Doncaster Collage még évekkel ezelőtt, egy ún. pilot projekt keretében emelte be tanmenetébe az újszerű technológiát. E kezdeti lépések költségeit szintén az uniós büdzsé fedezte.

A partneriskolát könnyen megtalálták – mondta el a 168óra.hu-nak Kosztolányi Gyula, a Kossuth Zsuzsanna Szakképző iskola igazgatója. Kosztolányi úr még a kilencvenes években, a világbanki projekt során ismerkedett meg a Doncaster Collage jelenlegi igazgatójával. A régi kapcsolat tette gördülékennyé a szakiskolák közötti együttműködést.

A dabasi tanintézmény oktatói az igazgató úr elmondása szerint jól fogadták az új technológiát, lehetőséget látnak benne, amely a szaktárgyak oktatását jócskán megkönnyíti. Mint azt Halász József projektigazgató is elmondta: a 3D-s tansegédlet bevezetése nem azt jelenti, hogy ezzel ki akarnák váltani a tanárokat.

A tananyag ilyen fokú interaktivitása valószínűleg jócskán megnöveli a nebulók lelkesedését. Vizuális kultúrában élünk, egy 3 dimenziós betéttel fűszerezett előadás nyilván jobban megmarad majd a tanulók emlékezetében, mintha csak könyvből kellene bemagolniuk a vonatkozó anyagot. Azt pedig talán szükségtelen részletezni, mekkora segítség mindez az olyan diákoknak, akik szövegértési problémákkal küzdenek.

Start szeptembertől

Az iskola által kifejlesztett tananyag modulok mostanra jutottak olyan fázisba, hogy a nagyközönség elé tárták őket. A modulok természetesen illeszkednek a szakiskola profiljához. Kifejlesztettek egy építészeti segédletet, amely lehetővé teszi, hogy a diákok az alapoktól kezdve valósághűen felépítsenek egy komplett épületet. Lemodellezték Magyarország kőolaj- és földgázszállító hálózatát, illetve elkészítették egy nagykereskedelmi raktár pontos mását, amely logisztikai segédletként és „targoncaszimulátorként” egyaránt használható.

Halász József elmondta, hogy új modulok kifejlesztését már nem tervezik, a meglévőket azonban már a következő tanévtől alkalmazni kívánják. A tapasztalatok fényében – a tanárok és diákok kikérdezésével – alakítanak majd a meglévő modulok, hogy azok minél inkább idomuljanak a követelményekhez.

Szeptembertől 1 000 diák élvezetes tanévnek néz elébe.

Az iskolák együttműködéséről a

projekt honlapjántalál bővebb információt.

Kapcsolódó írások

Laptopot kapnak az ötödikesek Egerben
Esély az iskoláknak