Ausztrál tudósok felfedezték a tablettás mozgást

Gyógyításra használnák, nem edzéspótlónak.

2021. december 1., 13:28

Ausztrál kutatók olyan molekuláris jeleket fedeztek fel, amelyek a testmozgás neurológiai előnyeit sűríthetik egy tablettába. A felfedezés a neurodegeneratív betegségben szenvedőkön segíthet.

A szerdán közzétett tanulmányban az Ausztrál Nemzeti Egyetem (ANU) kutatócsoportja arról számolt be, hogy sikerült olyan molekuláris jeleket azonosítaniuk, amelyek a testmozgás során keletkeznek a szervezetben.

Riccardo Natoli, a tanulmány vezető szerzője, az egyetem Clear Vision Kutatólaboratóriumának vezetője szerint a felfedezésnek köszönhetően a tudósok egy tablettába sűríthetik a testmozgás jótékony hatásait.

Mint mondta: a táplálékkiegészítő, amelyet úgy kellene szedni, mint egy vitamint, a testmozgás molekuláris üzenetét olyan emberekhez is eljuttatná, akik fizikailag nem képesek a testmozgásra, beleértve a neurodegeneratív betegségekben, köztük az Alzheimer- és Parkinson-kórban szenvedő betegeket is. A készítmény lassíthatná a betegség előrehaladását is.
Az öregedéssel a mozgásképesség és a mozgás előnyeinek élvezete elvész, nagyon nehéz fenntartani a folyamatos testmozgást – magyarázta a tudós a Nine Entertainmentnek nyilatkozva.

Mint hozzátette: ahogy öregszünk, idegsejteket veszítünk, tehát ha lehetővé tudjuk tenni a molekuláris üzenet elküldését, akkor alapvetően javíthatjuk a megmaradt neuronok állapotát. "Az Alzheimer- és a Parkinson-kór esetében számos bizonyíték van arra, hogy testmozgás hatására az emberek memóriája vagy mozgáskoordinációja javul" – emlékeztetett rá.
Ha sikerül a tablettát kifejleszteni, a kutatók szerint azt nem szabadna a nagyközönség számára elérhetővé tenni, kizárólag a mozgáskorlátozott betegek számára kellene fenntartani.

(Kiemelt képünk illusztráció. Tablettázott és ampullába töltött gyógyszerek a Pécsi Tudományegyem gyógyszertárában. MTI Fotó: Kálmándy Ferenc)

Csütörtök este szabadszemmel is megfigyelhető a holdsarló és a Fiastyúk együttállása. A Jupiter fölött járó Uránusz és alatta a Pons-Brook üstökös már egy kézitávcsővel is megfigyelhető, továbbá két csillagfedés is látható lesz – tájékoztatott a Svábhegyi Csillagvizsgáló.