Áder János: 90%-kal kell csökkenteni a károsanyag-kibocsátást
Az államfő szerint technológiaváltásra lesz szükség a közlekedésben, különben nem teljesítjük a 2050-re vállalt klímasemlegességi célt, és nem csökken a széndioxid-kibocsátás.
A köztársasági elnök a Magyar Út- és Vasútügyi Társaság (MAÚT) csütörtöki online innovációs fórumán elmondta, hogy technológiaváltásra van szükség a közlekedésben, máskülönben nem teljesítjük a 2050-re tervezett klímasemlegességi célt, ezen belül a közlekedésre vonatkozó széndioxid kibocsátás-csökkentést. Az államfő szerint az erdősítés jó módszer lehet, például fasorokat kell telepíteni az utak és a vasutak mentén.
Az Országgyűlés döntése alapján Magyarország 2050-re klímasemleges lesz. Áder János felhívta a figyelmet: a teljes magyarországi károsanyag-kibocsátás mintegy 20 százaléka a közlekedésből származik. 2050-re nullára kell csökkennie a kibocsátásnak.
Az államfő azt is kijelentette, hogy az elmúlt kilenc évben több mint 800 ezer új gépkocsi állt forgalomba Magyarországon. Ha folytatódik ez a tendencia, az a károsanyag-kibocsátás további jelentős növekedésével jár. A köztársasági elnök elképzelhetőnek tartja a technológiaváltást. Példaként felidézte, hogy 30 évvel ezelőtt keleti gyártású, erősen környezetszennyező autók közlekedtek a hazai utakon, de ezeket ma már nem látni.
„A 30 évvel ezelőtti váltás ráadásul piaci alapon történt, míg a most előttünk álló váltás állami ösztönzők és európai uniós plusz források bevonásával valósulhat meg” – tette hozzá.
A 2018-as adatok szerint csaknem 64 millió tonna volt az ország szén-dioxid-kibocsátása, ehhez képest 5,4 millió tonna széndioxidot nyeltek el a fák, a vizek, a talaj és a gyepek. „Az egyensúly eléréséhez több mint 90 százalékkal kell csökkenteni a kibocsátást, az elnyelők kapacitását pedig 30 százalékkal kell növelni kell” – hangsúlyozta az államfő.
(Kiemelt kép: MTI | Bruzák Noémi)