Zétényi Anna: Építs történetekkel rajongótábort!
A Get in the Ring! (GITR) verseny világszintű pódium startupok számára. Az Erasmus Vállalkozói Központ kezdeményezésének célja, hogy a legígéretesebb vállalkozók és leendő befektetőik találkozzanak. A tavalyi győztes, Toby Rush, a GITR-et a startupok olimpiájának tartja. Rush egyébként idén 6 millió dollár befektetésre lelt.
Most október 22-én Magyarország is megrendezte saját nemzeti GITR-fordulóját. Az első helyezett a Neticle Technologies csapata, a második a TestJockey, a harmadik a Sopreso lett.
Zétényi Anna, az InnovaLab Institue és az annak keretében működő StorySociety alapítója is előadást tartott a versenyen. Amiről beszélt: Hogyan lehet történetekkel rajongótábort építeni?
A pszichológus és storytelling-szakember szerint egy startupnak nem csupán egy jó ötletre, elhivatottságra és esetleg befektetőre van szüksége, hanem lelkes rajongótáborra is, akik elkötelezetten támogatják a termék vagy szolgáltatás világsikerré válását.
– A rajongótábor különleges jelenség. Olyan, mint egy törzs, ahol a tagok kapcsolatban állnak egymással és egy eszmével is. A rajongótábort mindig valamilyen szenvedély hajtja. Nem egyszerűen tömeg, mert a tömeg az átlagot képviseli. A rajongótábornak viszont mindig van valamilyen célja, amiért a rajongók együttműködnek. Ebből fakad az is: a rajongótábor hatalmat és befolyást tud adni egy startup számára. Az ötlet, a vállalkozók és a rajongók együtt alkotnak egy úgynevezett tapasztalati teret, együtt alkotják meg a felhasználói élményt.
Zétényi Anna a storytelling kapcsán arról is beszélt: Steve Jobs, aki a világ legnagyobb vállalati történetmesélője volt, úgy vélte, ha már van egy olyan ötletünk, mely jobbá teheti a világot, előreviheti a társadalmunkat, közösségünket, akkor lennie kell egy történetnek is, melyet el kell mondanunk.
– Jobs számára a történetmondás volt az egyik legfontosabb kommunikációs módszer, amellyel képessé vált hatalmas rajongótábor építésére. Ösztönösen ráérzett a történetek erejére. A történetek azok, amelyekkel meg tudjuk osztani a tudásunkat, tapasztalatainkat, érzéseinket. Történetek segítségével tudunk részesévé válni egymás élményeinek. Mindez azért működik, mert a történetek pontosan azt nyújtják a rajongóknak, amire azok vágynak: kíváncsiságot, mítoszt és hitelességet.
A Get in the Ring! hazai legjobb versenyzői között majdnem 23 000 euró összértékű díjakat osztottak ki. Ennek része a StorySociety egymillió forint összértékű storytelling-tanácsadása, amellyel a startupötletek rajongótáborának felépítését segítik a szakemberek.