Vásárlók helyett biztonsági őrök az egykori Divatcsarnokban

Júniusban az áfa emelések miatt előrehozott vásárlások lendítették a kereskedelmi forgalmat. Csökkentek a bevásárló központok bérleti díjai, üzleteket zártak be, főképp az elektronika, a bútor és a könyvpiacon. Ám új belépők is megjelennek a kereskedelemben: számos olasz cég most jön be a magyar piacra. A Párisi Nagy Áruház azonban egyelőre zárva marad

2009. szeptember 1., 16:54

A gazdasági világválság kirobbanásának egyre közeledő egy esztendős fordulóján kevés nyoma van annak, hogy megtorpant volna Budapest kereskedelmi vonzereje. Az erős márkák terjeszkednek, keresik maguknak a piaci érvényesülést. Az ingatlanpiaci szakértők előrejelzései szerint újabb neveket fogunk megtanulni a közeli jövőben, főképp a fővárosban.

Valószínűleg a legismertebb név a Dolce & Gabbana olasz divatmárka lesz, ami az Andrássy és a Nagymező utca sarkán fog üzletet nyitni. Tudomásunk szerint a bolt felirata már elkészült, de a belső munkálatok még tartanak.

A Guppo Coin szintén olasz társaság amely a belvárosi Palazzo Dorottyában fog bemutatkozni. Két márkát hoz el: az Oviesse nevű divat, és a Coin Casa nevű lakberendezési termékpalettát. Az Oviesse azonban nem csak itt lesz jelen. Összesen 10 üzlet nyitására szerződtek országszerte a DTZ ingatlanpiaci tanácsadó információi szerint.

Tovább nő a luxus szegmens az Andrássy úton. Hamarosan két új nemzetközi ékszerbolttal gyarapodik a sugárút kínálata. Az egyik az osztrák Frey Wille, a másik a német Thomas Sabo.

Hamarosan nyit az egykori Skála helyére épült Allee

A Colliers International piaci előrejelzése azonban már a lebontott Skála helyén épülő Allee novemberi nyitását haragozza be. Az ING Property beruházásában épülő új 48 ezer négyzetméteres központban nyíló kereskedelmi egységek közül a német divat forgalmazó Van Graf-ot emelik ki.

A kereskedelmi trendek elemzői szerint a gazdasági válság miatt kevesen mernek új piacok felé nyitni, de a tőkeerős cégek ezt a helyzetet kihasználhatják, a saját javukra fordíthatják. A ingatlanpiaci szakértők szerint manapság a kereskedelmi tárgyalások során rendkívül jó pozícióba kerülnek az erős cégek.

Korábban soha nem tapasztalható kedvezményeket, árengedményeket, fizetésmentes időszakokat alkudhatnak ki egy új bolt nyitása során. Mindezzel csökkenthetik a tervezett költségeiket, a piaci terjeszkedés árát.

Romló kereskedelmi statisztikák

Eközben a teljes kiskereskedelmi forgalom mutatói folyamatosan csökkennek, immár 2006 óta. Ugyan a júniusi forgalom kissé kiugró volt, de mindez a tervezett áfa emelések következményeként tudható be. A csökkenés mértéke az első félévben 4,2 százalékos volt.

Az élelmiszeren kívüli eladások azonban 7 százalékkal kisebb értéket mutattak. Jellemző, hogy bizonyos árucikk fajták esetében a csökkenés nőtt. A Colliers szerint egyes ruházati kereskedőknél 15 százalékos volt a forgalom kiesés a korábbiakhoz képest. 14 százalékos az elektronikai, 16 százalékos bútor, 8 százalékos a könyvpiacon.