Túl sok nálunk a malőr az útépítéseken

Egy napig állt kedden a forgalom az M3-as autópályán, mert Gödöllőnél egy épülő felüljáró két eleme az autópályára zuhant. Egy éven belül ez már a harmadik nagy visszhangot kiváltó eset, amikor útépítés közben súlyos baleset történik. Az elkövetett hibákat a kivitelezők fantáziadús magyarázatokkal igyekeznek palástolni, esetenként sikerrel.

2009. július 22., 11:17

A történet ezúttal is látszólag egyértelmű volt. Az épülő M31-es és az M3-as csomópontjánál útlezárás mellett keddre virradó éjszaka akarták beemelni az új pályaszakasz alapját adó, egyenként 28 méteres és 28 tonnás betongerendákat a pillérekre. Ezeket két ponton támasztják meg, és ha szabályosan, szakszerűen vannak elhelyezve, a vasbeton kitart, elbírja a saját, a ráépített úttest és a forgalom súlyát. Amennyiben azonban nem tökéletesen illeszkedik vagy elcsúszik, a kritikus pontokon megroppanhat.

Összesen 48 ilyen gerendát fektetnek le, ebből 16-ot akartak a helyére tenni kedd hajnalban. Már az utolsót emelte be a hatalmas daru, amikor a folyamat legvégén, közvetlenül a drótkötél lazítása előtt a betonelem az oldalára dőlt és kettétört, ráadásul a mellette lévőt is meglökte, így az is megroppant és a földre hullott. Szerencsére a többi, már a helyén lévő gerenda nem kapott ütést és épen megúszta a balesetet. Ugyancsak óriási szerencse, hogy csak egy munkás sérült meg és ő is csak könnyebben, hiszen jóval súlyosabb baleset is kerekedhetett volna.

Jogosan merül fel a kérdés: hogyan fordulhatott elő ilyesmi, milyen okok állnak a háttérben. A 168ora.hu által megkérdezett, hasonló műveletekben jártas szakértők szerint a beszámolók és a képek arra utalnak, hogy valószínűleg a rögzítéssel vagy a megtámasztással lehetett a probléma, ami miatt a gerenda megbillenhetett és kifordulva a pillérekhez, valamint a már beillesztett, mellette lévő elemhez csapódott. A történteket persze csak az ott lévők láthatták - az okok kiderítése céljából vizsgálat indul.

Ha a kivitelezőn múlik, az igazságot nem lesz könnyű kideríteni. A fővállalkozó Colas cég nem nyilatkozott, annál meghökkentőbb volt a munkálatokat közvetlenül végző Hídépítő Zrt. vezérigazgatójának nyilatkozata. Szavai szerint vagy a gerenda volt anyaghibás, ami nem lehetséges, vagy emberi mulasztás történt, ami viszont kizárt (!). A felelős szerint tehát két ok lehetett, de egyik sem elképzelhető. Most akkor mi van?

A nyugdíj összegének növelése érdekében többféle társadalombiztosítási megállapodás köthető, amelyek lehetővé teszik a szolgálati idő és az alapkereset bővítését is, így biztosítva a magasabb nyugdíjat, illetve az elégséges szolgálati időt a jövőben.