GVH: A cégek jelentős része nem szándékosan sért szabályt, de ez nem mentség

A Jazzy rádióban Horváth Bálint, a Gazdasági Versenyhivatal kommunikációs vezetője sorolta fel, melyek voltak tavaly a versenyhivatal legnagyobb, legfurább és legérdekesebb büntetései.

 

2024. január 10., 14:15

Szerző:

Az elmúlt év végén vizsgálta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egy online társkereső oldal ügyét, aminek kapcsán kiderült, hogy megtévesztő lehetőségeket ajánlottak a klienseknek. Erről itt írtunk részletesebben. A vizsgált platform úgy állította be a szolgáltatását, hogy a valósnál jóval több felhasználót hirdetett. „Ez a társkereső oldal megtévesztette a felhasználókat, miután több szolgáltatását ingyenesként tüntette fel, amikről később kiderült, hogy fizetni kell érte. Amikor valaki társat, partnert keres, azt általában nehezebb, fogyasztói szempontból nyilván kiszolgáltatott élethelyzetben teszi” – közölte Horváth Bálint, a versenyhivatal kommunikációs vezetője a Jazzy Rádió Business Class című műsorában.

„Évente több ezer fogyasztói jelzést, panaszt kapunk és minden bejelentést alaposan megvizsgálnak a kollégák” – tette hozzá. „Folyamatosan kutatjuk azokat a főleg az online térben előforduló kereskedelmi gyakorlatokat, amelyeknél vélelmezhető, hogy valamilyen jogsértés történhetett”. Ebben az esetben is jelentős mértékű bejelentés érkezett, hogy ez a társkereső oldal nem az, aminek látszik. „Mindent megteszünk azért, hogy a szolgáltató cégek is felismerjék, hogy egy ilyen hivatal, amely ellenőrzi a tevékenységüket, ezért törekedjenek a jogkövetésre.”

Horváth Bálint kiemelte, hogy a cégek egy jelentős része nem szándékosan sérti meg a szabályokat, csak nincs tisztában a vonatkozó jogszabályokkal.

Ráadásul nagyon erős marketingversenyben vannak, megpróbálják felhívni magukra a figyelmet és sokszor akaratlanul is átlépnek bizonyos szabályokat, nem megfelelő, valós információkat közölnek.

A GVH-hoz beérkező több ezer panasz, bejelentés kb. 30-40 százaléka érdemi, a hivatal jogkörébe tartozó esetet jelent.

„Törekszünk arra, hogy mindent megoldjunk, mindenkinek segítsünk. A fogyasztók abban tudnak segíteni, ha a bejelentés előtt áttanulmányozzák a GVH oldalán találhatók különböző tájékoztató anyagokat. Így gyorsabban megtalálják a kért segítséget” – tanácsolta a hivatal kommunikációs vezetője.

Hozzátette: minden panasz jogos, hiszen ha valakinek valamilyen problémája van, akkor az úgy érzi, hogy neki az nagyon fontos, és azt szeretné elintézni, szeretné megoldani. „De azt látjuk, hogy azért a panaszoknak több mint 70 százaléka olyan panasz, amit kapunk, ami nem a mi illetékességünk.”

Szóba került az Árfigyelő-projekt is

Az Árfigyelőben hat nagykereskedelmi lánc tevékenységét vizsgálják, azokét, amelyeknek az éves árbevétele a 100 milliárd forintot meghaladja.„Bizonyos szempontból ez egy világcsúcs volt, hiszen másfél hónap alatt fejlesztette ki egy állami szolgáltató a Gazdasági Versenyhivatallal” – mondta Horváth Bálint. 

Nem minden zöld, ami zöldnek látszik

A kommunikációs vezető beszámolt egy friss kutatásról is, amit még 2022 őszén indított el a Gazdasági Versenyhivatal. „A kollégáim az úgynevezett zöld állításoknak a valóságtartalmát vizsgálták meg egy nagyon részletes piackutatásban. A közvélemény-kutatást az ELTE-vel közösen végeztük. Azt néztük meg, hogy azok az állítások, amelyek a környezettudatos, fenntartható, zöldprogram témakörébe tartozik, mennyire felelnek meg a valós és érdemi tartalomnak.”

„Holnap reggel elérhető lesz a Gazdasági Versenyhivatal oldalán a részletes kutatás jelentése, amelyben célzott javaslatokat is megfogalmazunk a jogalkotónak, hogy milyen jogszabályokat, szabályokat kell módosítani azért, hogy nagyobb rend legyen ezen a területen” – mondta el a Jazzy Rádió Business Class című adásában Horváth Bálint, a Gazdasági Versenyhivatal kommunikációs vezetője.

A teljes beszélgetés itt meghallgatható:

(Kiemelt kép: Shutterstock)