Szórólapok közt úszva - hízik a direkt marketing
Egy frissen készült felmérés szerint tavaly 35 milliárd forintot költöttek el hazánkban direkt marketingre, ami az alig növekvő reklámpiacon belül kirívóan magas, 23 százalékos emelkedés az előző évhez képest. A cégek egyre többet használják ezt a hatékonynak bizonyuló eszközt, annak ellenére, hogy az emberek nagy része nem örül annak, ha e-mailben, telefonon vagy levélben névre szólóan zaklatják őket.
Ezzel a növekedéssel az ágazat 2007-ben is a televízió és a nyomtatott sajtó után a harmadik legnagyobb szeletet hasította ki a reklámtortából, részaránya pedig nőni tudott. A két legdinamikusabban növekvő terület az e-mail marketing és a telemarketing volt. Előbbi kettő, az utóbbi pedig 3,6 milliárd forinttal részesült az összpiaci bevételekből.
A kutatás adatai szerint a legtöbbet a közvetlen, nem tartós fogyasztási cikkeket gyártók költötték, a teljes költés csaknem egyötödét. Majdnem ugyanennyit a kereskedelem, majd pedig a kiadók és nyomdák, valamint a pénzügyi szektor következnek.
Belső átrendeződésre utal, hogy jelentősen nőtt a teljes forgalmon belül az üzleti szférát közvetlenül célba vevő tevékenység aránya: 2006-ban még 33 százalékot tett ki, 2007-re viszont 47 százalékra nőtt. Emelkedett a direkt markating szakmában dolgozók aránya is, mára számuk meghaladja a hatezret.
A közvetlenül házhoz juttatott ajánlókat a fejlett országokban régóta kiterjedten használják. Az egyszerű állampolgár ezzel akkor találkozik, amikor postaládájából prospektusok és kéretlen levelek hullnak ki, vagy telefonon és interneten bombázzák ajánlatokkal. Bár ez sokakat idegesít, ami miatt az országok nagy részében, így hazánkban is szigorúan szabályozzák, a legtöbb esetben igen hatékony és viszonylag olcsó módszernek bizonyul.