Sokkot kaptak a magyarok
A július elsejétől bevezetett román gazdasági szigorító intézkedések éreztetik hatásukat a határ menti üzemanyag-turizmusban is. A benzin és a gázolaj ottani és itthoni 45-50 forintos különbsége már a múlté. Ahogy drágábban cserélhetjük ki a pb-gázpalackot, többet kell fizeni az égetett szeszes italokért, a sörért, az üdítőért és a csokoládéért is.
A román oldalon lévő magánkézben lévő benzinkutak érdekes, de az üzletet fenntartó árképzése miatt immár csak a benzinüzemű autóknak érdemes átjárni
tankolni. Ugyanis a gázolaj ára meghaladja a benzinét. Magyar szempontból boldog szép napoknak úgy fest, vége van.Legutóbb február közepén számoltunk be egy kiruccanás alkalmával, hogy miképpen működik a magyar-román határszakaszon az üzemanyag-turizmus. Az azóta eltelt hat hónapban figyelemre méltó változásoknak lehettünk szemtanúi.
Még az előzményekhez tartozik, hogy 2010. január elseje után Magyarországon emelkedett az üzemanyagokra kirótt jövedéki adó, ami nem is kis mértékben megdobta a benzin és a gázolaj árát. Akkor a benzin ára éppen áttörte a literenként 320 forintos határt, míg a gázolaj 300 forint felett állapodott meg. Ugyanekkor a Romániában a benzinért 278, míg a gázolajért 263 forintot kellett egy literért fizetni. (Akkor írtunk arról is, hogy a határszéli román töltőállomásokon lejjel, euróval és forinttal egyaránt lehet fizetni.)
Romániában megemelték az áfát
Az év eddig időszaka Magyarországon – és természetesen másutt is – az üzemanyagárak lassú, de fokozatos emelkedésével telt el. Magyar-román viszonylatban nagy változást hozott július elseje, amikor az elszabaduló költségvetés hiány miatt a román kormány kemény gazdasági szigorító intézkedéseket vezetett be. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) és az Európai Unió (EU) tárgyalódelegációi is ebbe az irányba lökték a bukaresti kabinetet.
Hatalmas felháborodást és tiltakozást kiváltva a közszféra béreit 25 százalékkal, a nyugdíjakat és a szociális ellátásokat 15 százalékkal kurtították meg. Legalább ilyen fájdalmas volt a lakosság részére, hogy az általános forgalmi adót (áfa) 19-ről 24 százalékra emelték, ami azonnal megmutatkozott minden fogyasztói termék árában.
A Békés megyéből rendszeresen Romániába tankolni járó autósok július első napjaiban majdnem sokkot kaptak, hiszen a legtöbb töltőállomáson – nagyon megközelítve a magyar árszintet – 327 forintba került egy liter benzin és 305-310 forintba a gázolaj. Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy innentől kezdve nincs értelme átmenni a határ túloldalára Gyuláról, Békéscsabáról, Battonyáról és Mezőkovácsházáról, mert az árkülönbség ezt a negyed- vagy félórába belesűríthető kiruccanást nem teszi kifizetődővé.
Benzin igen, gázolaj nem
Ez azonban az ottani kútüzemeltetők üzleti bedőlését vetített előre, akik döntő részben a magyar vásárlókra építették vállalkozásukat. Így aligha meglepő, hogy a július elseje óta eltelt valamivel több mint egy hónapban csökkentek az üzemanyagárak. Pontosabban, a benziné igen, míg a gázolajé nem.
Két héttel ezelőtt a benzin literjéért már csak 313, míg a gázolajért 310 forintot kellett fizetni a román határszéli térségekben. Az augusztus 8-i, pénteki állapotok szerint a benzin literjéért már csak 306 forintot, míg a gázolajért 313 (!) forintot kell fizetni. Több mint rendhagyó helyzetnek nevezhető, hogy a gázolaj Romániában drágább, mint a benzin. Ez egyébként azt jelenti, hogy a magyar és a román gázolajára igencsak összecsúsztak, 10-12 forintos különbségeket tapasztalni a határsávon található töltőállomásokon. Ezért már nem éri meg átmenni.
Más a helyzet a benzin esetében, hiszen a határ menti Gyula kútjain 345-346 forintot kérnek literjéért, míg Békéscsaba legolcsóbb, orosz hátterű töltőállomásán 341 forintot. Ez mégiscsak 40 forint literenként különbséget jelent.
Egy, a gyulai határhoz közeli román töltőállomás vezetője arról számolt be a 168Óra Online-nak, hogy naponta átlagosan 350-400 autó tér be hozzájuk, amelyek 95 százaléka Magyarországról érkezik. Ezeknek az autóknak közel 80 százaléka benzines, ezért úgy döntöttek, nekik kedveznek. Csökkentették az árrésüket, hogy az üzlet továbbra is fennmaradjon, ám mindezt nem tették meg a gázolaj esetében.
Információink szerint a magyar határ közelében lévő román kutak nagy része Ukrajnából szerzi be a világpiaci árnál valamivel olcsóbb, de kifogástalan minőségű üzemanyagot.
Drágább a sör és a pb-gázpalack cseréje is
De a romániai áfa-emelés más, benzinkutakon kapható termékekben és itt elérhető szolgáltatások árában is megmutatkozik. Drágult a sört, a csokoládé, az üdítő és az égetett szeszes ital. Fél évvel ezelőtt, némi kerekítéssel ugyanannyi pénzből kétszer annyi sört lehetett venni egy román benzinkúton, mint Magyarországon, ahol akkortájt 2700-2800 forintért lehetett kicserélni egy normál pb-gázpalackot. Ma ugyanezért 3500 forintot kell fizetni, igaz ez még mindig olcsóbb mint 4100-4400 forintos magyarországi kiskereskedelmi ár.
Átalakulóban és némiképp csökkenőben van az üzemanyag-turizmus a magyar-román határszakaszon, a magyar autósok szempontjából boldog, szép napoknak lassan vége lesz.
Ahogy a tavalyi év hasonló időszakához képest némiképp visszaesett a román turisták száma Magyarországon, akik az elmúlt években felfedezték és jótékonyan megrohamozták a dél-alföldi fürdőket.
Az ottani gazdasági megszorítások hatásának tudják be a magyar idegenforgalmi szakemberek, hogy csökkent a szálláshely-foglalások száma. Sok román vendég egy napra érkezik, így a fürdőkben a számuk még mindig meghatározó. De ahogy egy neve elhallgatását kérő turisztikai szakember a 168Óra Online felvetésére visszakérdezett. „Mennyire tekinthető az egy napra ideérkező vendég turistának?”
Ahogy mondani szokás, a kérdésben a válasz.