Porsche, mert megérdemlem
Közép – Kelet- Európa egyetlen Porsche márkaszalonját nyitották meg ma Budapesten kétmilliárdos beruházással. A sok tízmilliós luxusautók piacát eddig érintetelenül hagyta a válság, vagy inkább fellendítette. Kimagaslóan sok autót adtunk el márciusban – mondta Aradi Géza, Porsche márkaigazgató a kereskedés megnyitóján
- Manapság azok közül, akiknek van készpénze, sokan úgy gondolják, hogy a tőzsdére, a bankba, az üzleti életbe vinni a pénzt kockázatos. Így meghozzák azt a döntést, amit eddig mindig csak halogattak. Megveszik életük első sportautóját – vezeti le a bonyolult vásárlói döntés lélektanát Aradi Géza, márkaigazgató a Porsche-Centrum Budapest megnyitóján.
A növekvő keresletre vonatkozó állítást a számok is igazolják. A Porsche csoport húsz esztendővel ezelőtti magyarországi megjelenése óta 2007. volt a csúcsév, összesen 104 luxusautót adtak el. De tavaly is sikerült 84-et értékesíteni. Ebben az évben csak márciusban 16 darabot adtak át a Porsche Carrera, Cayanne és Boxtereiből. Az idei forgalmat a két utolsó év értekei közé teszik. Jobb lesz, mint tavaly, de rosszabb, mint tavalyelőtt.
A szalon bejárása során az alagsorban már ott sorakoztak a megvett és csak az átadásra váró autók. A háromból kettő gyönyörű, fehér, nyitott sportautó. Azt gondolnánk, hogy ezeknek csak női tulajdonosai lehetnek, annyira kecsesek, szépek. De nem. A szakemberek szerint a fehér sportautó ma divatos a férfiak körében is. Nagy valószínűséggel ezeket is férfiak rendelték, vagy maguknak, vagy női hozzátartozóiknak.
Az átlagos Porsche vevő
A márka igazgató már húsz éve foglalkozik ugyanazzal a típussal, minden egyes magyarországi vevőt ismer. Az eltelt időszakban eddig összesen több mint hatszáz új gépkocsi talált gazdára a márka típusokon belül. A kérdésre, hogy
- Milyen az átlag Porsche vásárló? – nem habozik válaszolni. Elmondása szerint a kilencvenes évek Porsche-ja nagyon machos volt. Azokban az években, aki nem természetes halállal halt meg, nagy valószínűséggel az ő vevőjük volt. Fenyő Jánost, halála előtt egy nappal még bemutató autóútra vitte. 97-ben aztán történt egy nagy design váltás, ami az autó teljes vevőkörét lecserélte. Bankárok, brókerek, legálisan rengeteg pénzzel rendelkező magánszemélyek, üzletemberek kezdték vásárolni a márkát.
Nyolcszámjegyű árak, forintban
Az új szalonban nyolc csodálatos autó kínálja magát, kettő Cayanne, 31 és 48 millióért. A Porsche 911 GT2 a legdrágább megközelítően 62 millió forintos árával, amit az ártáblán azonban kizárólag euróban tüntenek fel. 164 ezer euró a listaár, plusz a regisztrációs adó. A nyolc álomautó mindegyike nyolcszámjegyű forint összeggel vihető el, de eddig még nem volt gond az értékesítéssel. Már vettek fel rendelést a hivatalosan április 19-én, a sanghaji világ autóvásáron bemutatandó új típusra, a Panamerára is. Az új autó a gyors, könnyű, kicsi sportautó és a városi forgalomra tervezett limuzin keveréke lesz.
Kereskedés a jövőnek
Az autószalon megnyitóján kevés utalás szólt a gazdasági válságról. De a szakemberek elmondták, hogy a teljes magyar piacon tavaly 160 ezer autót adtak el, idén 100 ezerre becsülik a várható értékesítést. De ez a várakozás is hónapról hónapra változik. A cégcsoport 2009-ben is tartani szeretné a hússzázalékos részesedését.
A kétmilliárdos beruházást nem a mai viszonyokra tervezték, hanem a jövőbe néznek. Hőszivattyút szereltek be a fűtés és a hűtésrendszer működtetésére, a telken pedig még egy önálló szalon is felépülhet, ha annyira fellendülne a forgalom. Nyílhatna akár egy önálló Bentley vagy Lamborghini kereskedés is – álmodozik Sulák Csaba beruházási igazgató.
Aki azonban azt is elárulja, hogy az új szalon nyitása miatt a Porsche- Inter-Autó Kft is kicsit „meghúzta a nadrágszíjat”. Egy évvel elhalasztották két másik szalonjuk bővítését, 150 millió forintos értéken. Illetve a környezetbarát energiaellátást biztosító hőszivattyúk mellé a korábban tervezett napkollektorokat sem építették be - egyelőre.