Ősztől már jobb idők jöhetnek
A válság által legérzékenyebben érintett iparágakban egyelőre hiába várják világszerte a fordulat jeleit, a lassan már javuló fogyasztói hangulatot a piac egyelőre nem érzékeli. Az autóipar, az informatika és a telekommunikáció még mindig negatív csúcsokat döntöget, bár a zuhanás üteme fékeződni látszik. Sok jó az elkövetkező hónapokban sem várható, a trend leghamarabb ősztől változhat meg.
Az elemzők árgus szemmel figyelik azokat a reálgazdasági ágazatokat, amelyeket az elsők között ért el és a legerősebben sújt a recesszió. Közülük is a széles beszállítói háttér miatt az autóipar teljesítménye a legfontosabb, részben húzóereje, részben pedig a közvetlenül vagy közvetve foglalkoztatottak magas száma miatt. Az eladások alakulása a fogyasztói magatartás szempontjából is lényeges mutató, tavaly ősszel, a válság kitörésekor is elsőként a gépjárműértékesítés esett vissza drasztikusan.
A várakozások szerint a gazdasági trendfordulót is ezen a területen mérhetjük majd le a leginkább. A legfrissebb adatok szerint ettől egyelőre még távol vagyunk, az első negyedévben az autóeladás a fejlett országokban átlagosan csaknem a harmadával esett vissza az előző évhez képest, annak ellenére, hogy mindenhol nagy kedvezményekkel igyekeztek ösztönözni a vásárlást. Üdítő kivétel volt Németország, ahol az állam komoly összeggel támogatta a régi autók lecserélését hazai gyártású kiskocsikra, ami átmenetileg segített a piacon. A "roncsprémiummal" Szlovákia is próbálkozott, a támogatás ellenére azonban néhány hét után lelohadt a vásárlási kedv. Nálunk az első három hónapban fele annyi autó fogyott, mint tavaly, de még így is jobban teljesítettünk, mint például Románia, ahol a visszaesés 56 százalékos volt.
A nagy autógyártó országok a bajba jutott cégek megmentésére öntik a milliárdokat. Az amerikai kormány április végéig a General Motors számára az eddigi 13 és fél után újabb 5 milliárd dolláros segítséget nyújt, így az egyelőre megmenekül a csődtől. Ennek feltétele a cég eddigi vezetőjének távozása volt, valamint a belső átalakítások felgyorsítása. Ennek nyomán az eddigi 15 ezer után újabb 1600 dolgozó veszíti el az állását. Érdekes a másik kisegített vállalat, a Chrysler esete. A cég eddig négymilliárd dollárt kapott, most újabb 500 milliót ígértek, és ha teljesíti a megszabott feltételeket, további milliárdokra számíthat. Ehhez meg kell kötnie a szerződést az együttműködésről a FIAT céggel és folytatni kell a megtakarítási intézkedéseket, amelyek részeként egyebek mellett csökkenteni kellene a menedzsment jövedelmét. Hírek szerint a Chrysler vezetése ez utóbbi feltételt elutasítja, és inkább lemond a mentőcsomagról, kockáztatva ezzel a vállalat egészét.
Nincsenek jobb helyzetben a japán autógyártók sem, a most közzé tett adatok szerint márciusban kevesebb mint 3 millió autó készült, erre utoljára a hetvenes években volt példa. Még az olyan kikezdhetetlennek látszó cégek is, mint a Toyota, nehéz pénzügyi helyzetbe kerültek a megrendelések zuhanása miatt. Az állam itt is kész mentőövet dobni a rászorulóknak, a valódi megoldást azonban a kereslet növekedése jelentené. Szakértők szerint ez az utolsó negyedévben megindulhat, de még hosszú évekig nem éri el a tavaly előtti szintet.
Ha nem is az autóiparhoz hasonló mértékben, de erős a visszaesés egy másik húzóágazatban, az informatikában és telekommunikációban is. Ez a terület számos fejlett országban a GDP több mint 10 százalékát adja, elég, ha Finnországot említjük, ahol csak a Nokia - a kapcsolódó vállalkozásokkal - 7-8 százalékkal járul hozzá a nemzeti össztermékhez. Az iparág hosszú évek óta dinamikusan bővült, a trend viszont az utóbbi hónapokban megfordult, és a csökkenés egyelőre gyorsulni látszik. Ez közvetlenül érinti hazánkat, ahol az ágazat képviselői az idénre 15-20 százalékos forgalomcsökkenést várnak, nem beszélve az export drasztikus visszaeséséről. Mindez több száz cég létét és több tízezer alkalmazott munkahelyét veszélyezteti, és javulás ebben az évben még nem várható.
A sok rossz mellett az egyetlen jó hír az, hogy mind az autóipar, mind az informatika elég fontosak ahhoz, hogy megkapják az összeomlás elkerüléséhez szükséges állami támogatást. Ez a cégek nagy részének elegendő lesz ahhoz, hogy túléljék a legválságosabb időket, és kihúzzák addig, amíg a fellendülés megindul és a fogyasztás ha lassan is,de növekedni fog.