Német elemzés a magyar gazdaságról

A német autógyárak nagy beruházásai nélkül a magyar gazdaság már stagnálás előtt állna. Ugyanakkor kétségessé válhat az egységes, 16 százalékos jövedelemadó, amelynek csak a lakosság kis része látta hasznát – olvasható egy német kormányhivatal jelentésében.

2011. augusztus 25., 19:41

A Germany Trade and Invest, amelynek feladata a német külgazdasági kapcsolatok támogatása, legújabb jelentésében borús képet fest a magyarországi gazdasági helyzetről. Az elemzés szerint 2011 derekán ismét kétségessé vált, hogy középtávon fenntartható-e az egységes, 16 százalékos jövedelemadó-kulcs. Az amúgy is csak a lakosság viszonylag kis rétege számára hozott előnyt – s ezt a réteget terhelik erősen a devizahitelek. Bank-elemzések szerint további lépésekre lesz szükség, hogy 2012-re - amint Brüsszel kívánja – 3 százalék alatt tarthassák a költségvetés hiányát.

A német elemzés szerint a magyarországi fogyasztás 2008-2010 között évente csaknem 3 százalékkal csökkent, míg 2011-2013 között éves átlagban csak 1 százalékkal emelkedhet. Ebben a helyzetben sújtják a különadók és más korlátozó intézkedések a külföldi tulajdonban lévő kereskedelmi vállalatokat, holott a vásárlóerő drasztikus csökkenésével egyre többen csak e cégek leszállított árú termékeit tudják megvásárolni. A nagy kereskedelmi hálózatokra visszamenőlegesen kivetett (2.5 százalékos) különadó kihat az ingatlanpiacra is: a cégek még bérleti szerződéseik lejárta előtt kívánják újratárgyalni a bérleti feltételeket. Ugyanakkor - kevés kivétellel - elhalasztották a tervezett nagyobb bevásárló-központ beruházásokat.

A külföldi cégek helyzetét tovább nehezíti, hogy egy új kormányhivatal 2012-től őrködik majd a „közérdek” érvényesítésén a kiskereskedelemben. Nyílt kérdés még, elfogadják-e jövőre azt a javaslatot, hogy a lakosság számától függően maximálják a bevásárlóközpontok méretét – de annyi bizonyos, hogy növekedett a jogbizonytalanság.

A jelentés közli a nagy kereskedelmi hálózatok forgalmai adatait. Eszerint a három külföldi éllovas, a Tesco, a Spar-Kaisers és az Auchan összesített forgalma 2010-ben 1.247 Mrd. forintot tett ki, ugyanakkor a három legnagyobb magyar hálózat, a CBA, a Coop és a Real összesen 1.465 Mrd. forint értékben forgalmazott. Az említett különadót viszont úgy vetették ki, hogy az alig érintette a magyar vállalkozásokat, megvédve azokat a versenytől. Egyébként kétséges, hogy a különadót – amint a kormány ígérte – 2012-ban valóban megszüntetik-e, olvashatjuk a jelentésben.


További írásokat olvashat Németországról a

www.ger - mania.huhonlapon