Nem lesz roncsprémium

Nem lesz roncsprémium. Miközben több európai uniós országokban sikeresnek ítélik a roncsautó prémiumot, a magyarországi tárgyalások zátonyra futottak. Gablini Gábor, a Magyarországi Márkavédők Országos Szövetségének elnöke szerint nem volt komoly a kormányzati szándék.

2009. május 16., 15:58

Miért nem tudták meggyőzni a kormány képviselőit, hogy a német vagy szlovák roncsprémiumhoz hasonló megoldásra a költségvetés sem fizetett volna rá?

Megpróbáltuk, de úgy tapasztaltam, hogy nincs valós szándék. Az üzleti mentalitás és a pénzügyi mentalitás nagyon messze van egymástól. Szerintünk a veszteség csökkentése pozitív trend, a kormányzat, vagyis az őket képviselő Gazdasági Minisztérium szerint nem. Pedig valószínűleg a regisztrációs bevételek fele jön majd be, amely 40 milliárdos kiesést jelent.

Mit vállaltak volna a gyártók?

Az eredeti javaslat az volt, hogy 300 ezer forintot ad az állam és 300 ezer forintot a gyártók. Ráadásul az állam csak utólag, az adóbevételekből fizette volna be a részét.

Hallottam olyan ellenvéleményt is kormányoldalról, hogy nincs magyar gyár, az itt készült autók 90 százalékát exportálják, akkor meg miért gazdagítsák a külföldi cégeket.

Európa 18 országában ugyancsak nincs nemzeti autógyár, mégis bevezették a roncsprémiumot, s támogatják a régi autók cseréjét. Az Európai Unió maga is támogatja ezt a megoldást, hiszen az európai autógyárak túlélését segíti. És ha az Opelnél újabb szalagok indulnak be, akkor a beszállítók is munkához jutnak, a magyarok is. Máshol működik a roncsprémium, csak nálunk nem? Legalább próbáltuk volna ki.

Lemondtak róla, hogy lesz még roncsprémium Magyarországon?

Nem, de már nem sok esélyt látok rá. Nyári szünet lesz a parlamentben is, tehát ha most valami csoda történne, és mindenki áldását adná rá, akkor is három hónapra volna szükség a bevezetéséhez.