Mire kész lett, majdnem becsődölt Berlin új reptere
A járvány előtt tízszer ennyien fordultak meg fél év alatt a berlini légikikötőkben, aztán jött a Covid.
A kétmilliót sem érte el a német főváros új nemzetközi repülőterének (Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt - BER) utasforgalma az idei első félévben, a várakozásokat alulmúló teljesítmény a koronavírus-világjárványnak tulajdonítható. A január-júniusi időszakban 1,85 millió utast szolgáltak ki, így kétséges, hogy beigazolódik-e a repülőteret üzemeltető állami vállalat előrejelzése, miszerint az év végére elérik a tízmilliós utasforgalmat. A járvány előtti utolsó hasonló időszakban, 2019 első félévében csaknem tízszer nagyobb forgalma, 17,5 millió utasa volt az akkori berlini repülőtereknek, Schönefeldnek és Tegelnek – közölte a Rundfunk Berlin-Brandenbrug (RBB) regionális közszolgálati médiatársaság. Az üzemeltető a gyenge forgalom miatt rögtön a nyitáskor 300 millió euró (108 milliárd forint) rendkívüli tőkeinjekciót kapott szorul a tulajdonosoktól – Berlin és Brandenburg tartománytól és a szövetségi kormánytól –, hogy elkerülje a csődöt.
Az utóbbi hetekben ugyan egyre többen fordultak meg a BER-en, és júniusban már 650 ezer utast regisztráltak, ami csaknem a duplája a májusi 362 ezernek és hat és félszer több az áprilisi százezernél, de a 2019 júniusában Schönefelden és Tegelen regisztrált 3,3 millió alig 20 százalékát teszi ki. A nemzetközi légi közlekedés a koronavírus-világjárvánnyal leginkább sújtott ágazatok közé tartozik, és az utasforgalom világszerte meredek visszaesése miatt a BER kihasználtsága is folyamatosan alacsony a tavaly őszi indulás óta.
A Schönefeld és a Tegel repülőteret kiváltó, évi 27 millió utas kiszolgálására alkalmas BER-t 2020. október 31-én adták át a forgalomnak, az első tervekhez képest kilenc év és egy nap késéssel. A repülőtér a német újraegyesítés (1990) óta a legnagyobb beruházás az egykori NDK területén. Közpénzből finanszírozták, több mint hétmilliárd euróba került. Befejezésére ötször kellett új időpontot kitűzni sorozatos tervezési, kivitelezési hibák és mulasztások miatt.
(Kiemelt kép: A BER Berlin Brandenburg Willy Brandt repülőtér Berlinben. Fotó: Emmanuele Contini I NurPhoto I NurPhoto via AFP)