Mikor zárja el Putyin a maradék két gázvezetéket is?

Az Európába orosz földgázt szállító vezetékekből már csak az Ukrajnát keresztező Testvériség és a dél felől érkező Török Áramlat működik, ám Moszkva teljesen kiszámíthatatlanná vált viselkedése miatt kérdés, meddig marad ez így.

2022. szeptember 9., 09:42

Szerző:

Már csak két gázvezetéken jön orosz földgáz Európába: a Török Áramlaton Szerbián keresztül Magyarországra és Ukrajnán keresztül a Testvériségen Szlovákia felé. A napi 400 millió köbmétert is megközelítő nyugati irányú orosz gázexport így már csak 80 millió köbméter körül van. Ennek valamivel több mint a fele jön Törökországon keresztül, 35 millió köbméter pedig az ukrán tranziton jut el az EU-ba – írja a Napi.hu.

A G7.hu elemzése szerint miközben Oroszország a gázfegyverrel próbálja sakkban tartani a Nyugatot, a katonai ellenfél Ukrajnán keresztül még mindig szállít az EU felé, amiért a háború alatt is tranzitdíjat fizet Kijevnek. Így Ukrajna évi 1,2 milliárd dollárt kap az orosz állami kézben lévő Gazpromtól.

A tranzitvezetékbe betáplált mennyiség májusban a harmadával csökkent, miután az oroszok Luhanszktól északra elfoglalták a novopszkovi kompresszorállomást. Az ukránok állítása szerint ott a gázt az orosz megszállás alatt álló területre irányították át. Az ukrajnai gáztranzit kétharmada azonban azóta is megy tovább.

Deák András, az NKE Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének a posztszovjet térséggel és energiapolitikával foglalkozó tudományos főmunkatársa szerint reális esélye van annak, hogy az ukrán tranzit idáig háttérben lévő kérdése hamarosan előtérbe kerül, még akkor is, ha a politikai racionalitás nem feltétlenül ezt diktálná.

A kutató szerint ha a Kreml úgy dönt, hogy nem szállít tovább az EU felé, akkor az Északi Áramlat 1 után az ukrajnai vezeték lesz a következő, ami leáll: logikus érvek szólnak amellett, hogy ne zárják el teljesen a gázt, mert ez az utolsó orosz adu. De sok jel utal arra, hogy Moszkvában már a minél rosszabb, annál jobb elv érvényesül. Ha pedig megint zárnak a csapon, akkor az ukrán tranzit lesz a következő, amit leállítanak.

(Kiemelt képünk illusztráció. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd)