Médiapiac Konferencia 2013

A médiaforradalomnak kik lesznek a győztesei, s kik a vesztesei? Mi jön az analóg-lekapcsolás után? Kell-e nekünk 100 csatorna? Médiapiac-konferenciát tartottak Tapolcán.

2013. április 10., 14:19

Rendszerváltás a médiában címmel rendezték meg idén a

Médiapiac KonferenciátTapolcán, s a hangzatos cím nem véletlen. A média szinte minden szegmense forradalmi változásokat él át. Idén az online bevételek valószínűleg már meghaladják a print bevételeit. 2013 a mobil éve lehet, és tovább bővül a fizetős online szolgáltatások köre. A csökkenő hirdetési piachoz képest még inkább felértékelődik a terjesztés, de az utóbbi területén is egymást követik a mélyreható változások a lapterjesztéstől a televíziós műsorszórásig. Idén valóban egészségesre zsugorodik a médiapiac? Vagy csak zsugorodik, de nem feltétlenül egészségesre? Mi számít prémiumterméknek, prémiumtartalomnak? A médiaforradalomnak kik lesznek a győztesei, és kik a vesztesei? Milyen stratégiával lehet alkalmazkodni a változó világhoz? Ezekre a kérdésekre előadók tucatjai keresték a válaszokat a kétnapos konferencián, amelynek egyik központi kérdése az analóg lekapcsolás és annak következményei volt.


Mi lesz, ha a nagy kereskedelmi tévék is pénzt kérnek a műsorukért? Melyik csomagba mi kerül és milyen áron? A kérdésekről műsorszolgáltatók és tartalomkészítők beszélgettek Lampé Ágnesnek, a 168 Óra munkatársának moderálásával.

Kiderült, hogy bár a digitális átállás dátuma évek óta bizonytalan volt, a változásra minden résztvevő felkészült. Legfeljebb, a tájékoztatás ellenére a tévénézők egy csoportját érheti hideg zuhanyként az elsötétülés. A szakértők abban is egyetértettek, hogy az érintett 540 ezer háztartás nem lesz egy csapásra előfizető. Egyes számítások szerint akik eddig nem választottak fizetős tévé-előfizetést, azok egy része, körülbelül 15-20 százaléka elutasító a televíziózással szemben, így ők nem fognak bejönni erre a piacra. Egy másik réteg, csaknem az érintett háztartások fele, 60 százaléka anyagi okokból nem fizetett eddig a csatornákért, s ezentúl sem fog. A maradék százezer háztartás jelenthet üzleti lehetőséget. Ám a résztvevők szerint megfontolandó, hogy a kábeltévé-szolgáltatónak mennyire éri meg új hálózati elemeket kihúzni oda, ahol nincs elég előfizető, illetve túl nagy a holtszórás. Vagyis az analóg lekapcsolása a fizetős tévézést nem fogja érdemben átalakítani, ugyanakkor a piac átrendeződését és a folyamatok letisztulását katalizálja majd.

A szakértők állítják: elsődleges cél lehet a helyi igények kielégítése, és annál jobb lesz a nézettség és a lefedettség, minél több a saját tartalom. A kínálatban jelenleg meglévő 100 csatorna száma vélhetően csökkenni fog, hiszen ezek közül saját tartalommal csupán 15-20 rendelkezik. Egyre növekszik majd a lekérhető, személyre szabható szolgáltatások száma, hiszen a néző individualizáltsága egyre fontosabb. Jó, ha a gyerek esti meséje közben nem kell felállni a kedvenc sorozat miatt – és ezért egyre többen hajlandók fizetni. Ugyanakkor a szolgáltatók költségei is növekednek, hiszen a lekérhető szolgáltatás a lineáris sokszorosába kerül, így a nyereséges működés korántsem magától értetődő.