Ki nevel a végén?

Mi lesz az alternatív iskolákkal? Vannak-e még jogaik a szülőknek az új közoktatási rendszerben? Egyáltalán: milyen ez a rendszer, és kiknek kedvez? Mindez szóba került a 168 Óra múlt heti Szerda 11 című interaktív rádióműsorában, amelynek vendégei Vekerdy Tamás pszichológus, pedagógus és Horn György, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) igazgatója, az Alapítványi és Magániskolák Egyesületének elnöke voltak. A beszélgetést – amelynek szerkesztett változatát közöljük – PÁSZTOR MAGDOLNA vezette.

2013. január 20., 17:56

– Önöknek nem kellett engedélyt kérniük a főnöküktől ehhez a beszélgetéshez?
Vekerdy Tamás: Nincs főnökünk. Különben is, csak a saját nevemben nyilatkozom. Nem szeretnék a Waldorf-iskolák és óvodai csoportok nevében beszélni, noha hajdani alapítójuk vagyok. Ők kompromisszumokat keresnek, ami érdekük is, míg én kívülállóként megengedhetem magamnak, hogy élesen fogalmazzak.
Horn György: Én viszont nemcsak a saját nevemben nyilatkozom, az Alapítványi és Magániskolák Egyesületének vezetőjeként is.
– Tudják, hogy a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) körlevelet küldött az államosított iskoláknak, hogy az intézményvezetők közvetlenül nem nyilatkozhatnak a sajtónak? Az újságíróktól be kell kérniük a kérdéseket, aztán elküldeni azokat a KIK-hez, ahol – idézet a körlevélből – „a kommunikációs munkatársak érdemben foglalkoznak a kérdésekkel”.
V. T.: Jól ismerem ezt a metódust a Rákosi- és a korai Kádár-korszakból. Egyébként az államtitkár asszony azt mondta, az ő eszménye az az iskola, amelyikbe hajdan járt. Ez éppen a késői Rákosi- és a korai Kádár-rendszerben volt.
– Azt is mondta Hoffmann Rózsa: a mostani államosítás sikertörténet.
H. GY.: Rettegtek, hogyan tudják százhúszezer pedagógus bérét könyvelni és időben elutalni...
V. T.: Csakhogy ezt a bért, a decemberit, még az önkormányzatok számfejtették. Nem a KIK. Nézzük majd meg, mi lesz februárban.
– Huszonöt éve létezik az Alternatív Közgazdasági Gimnázium, de most új programot kell írniuk. Miért is?
V. T.: Az AKG kurátoraként mondom: program soha nem változik, csak mindig újat kell írni.
– De miért?
H. GY.: A Nemzeti alaptanterv és az ebből létrehozott kerettantervek kötelezőek december 21-től. Mivel egységesen ezt kell tanítani mindenhol, az összes iskolának március 31-ig módosítania kell a pedagógiai programját. Az alternatív iskoláknak – amelyek a társadalom két szélére szerveződnek: a kieső hendikepesekre és az elitre – viszont saját programjuk van. Ők most megpróbálják folytatni ezt, vagy kénytelenek „visszaigazodni” a múlt század közepének iskoláihoz. Amúgy a törvény leírja, hogyan kell alternatív kerettantervi engedélyt kérni. Óriási munka. Ráadásul a mi esetünkben az eljárás – miután az öt- és a hétosztályos gimnázium miatt két kerettantervünk van – majdnem másfél millió forint. Az alapítványi iskolák többsége nem elitképzésre szakosodott. Hátránykompenzáló intézmények, és nagyon kevés pénzből gazdálkodnak. De nekik is be kell fizetniük az eljárás költségét: három-négyszázezer alatt a kisebb intézmények sem ússzák meg. Az „eltérés rendszere” valójában igazodik a központi rendszerhez. A kérdés az: a bizonytalanná váló alapítványi szférához hogyan indulnak el a szülők? Ennek ellenére az elmúlt két évben növekedett az alternatív iskolákba jelentkezők száma. Nálunk harminc százalékkal. Pedig mi nem vagyunk olcsó iskola: költségvetésünkben 75-80 százalékot tesz ki a szülői befizetés aránya.
– Viszont ezek a legolcsóbb iskolák az államnak: körülbelül 20 százalék az állami hozzájárulás. Pedagógiai programjuk hiánypótló. Mégis harcolniuk kell a fennmaradásért? Vagy az állam „csak” a bizonytalanság látszatát akarja kelteni? Azt, hogy ezek az iskolák nem képesek fennmaradni?
H. GY.: Indokolt a kérdése. Tény: Magyarországon ma az egyházi és az állami tanintézményeket ugyanúgy finanszírozzák, miközben az egyháziak nem tartoznak a KIK-hez. A kilencvenes évektől bizonyos alapítványi iskoláknak szintén adott kiegészítő támogatást az állam. De míg úgynevezett köznevelési szerződést korábban több mint száz iskolával kötöttek – leginkább hátránykompenzáló intézményekkel, amelyekről úgy gondolták, állami feladatot végeznek, s ezért az államnak szüksége van rájuk –, addig most csak huszonhét iskolával. Olyan intézmények esnek így el a támogatástól, amelyek szociálpolitikai feladatokat látnak el: az utcáról összegyűjtött gyerekeknek adnak második esélyt. Ezeket tényleg a bezárás veszélye fenyegeti.
– Megeshet: a gyerek tavasszal olyan helyre felvételizik, amelyről nem tudható, meglesz-e még ősszel is.
H. GY.: Rosszabb a helyzet. A hat-nyolc osztályos és a négyosztályos gimnáziumba már a napokban zajlottak a felvételik. Ez az egész intézményhálózatot érinti. De a Fidesz sem akarhatja magára uszítani az egész társadalmat. Az emberek azt eltűrik, hogy az áfa emelkedjen, ám ha a gyerekeikkel történik baj, azt nem szeretik. Márpedig ez a rendszer semmilyen érvvel nem alátámasztható. S mert így nem is tud működni, az apparátus csak kapkodni fog. Az Orbán-kormány megalakulásakor az oktatásban furcsa koalíció született. Egy avítt módon gondolkodó pedagóguscsoport – akik nem értik a mai világot, szerintük minden fiatal hülye, az autonómia értelmetlen, és még sorolhatnám – összekapcsolódott egy hatékony, ám cinikus hatalomtechnika képviselőivel. Visszarendeződés történt.
V. T.: A magyar iskolarendszer pozitív átalakulása 1980–85-ben megindult. Ment előre, noha ez nehezen mozduló rendszer. Most a visszaalakítás lesz nehézkes, pontosan ezért.
H. GY.: Az iskolaigazgatókat a KIK nevezi ki. Egy központ, amelynek nincs szervezeti szabályzata. Nem tudni, ki a munkáltatója a pedagógusoknak, az igazgatóknak. Minden iskolának március 31-ig módosítania kell a pedagógiai programját. Vajon ki és milyen szempontok alapján fogja ezt jóváhagyni? Mindennek semmi köze a szakmához. Abból a szempontból optimista vagyok, hogy az elnehezült bürokratikus rendszernek éppen az alapítványi és alternatív iskolák lesznek a mentsvárai. Nem tudják őket ellehetetleníteni.
V. T.: Egyébként az európai iskolák alapszabályai szerint semmi köze az államnak ahhoz, mit és hogyan tanítanak egy iskolában, ha az megfelel az elvárható minimális követelményeknek.
– Nem tartanak attól, hogy romlik majd az oktatás színvonala, a pedagógusok, a szülők, a gyerekek mentális állapota? S hogy az iskola kevésbé piacképes tudással fogja kiengedni a gyerekeket?
V. T.: Finnország a kilencvenes évek elején nehéz gazdasági helyzetben volt. Tudták, hogy éppen ilyenkor kell a legtöbb pénzt a közoktatásra fordítani. De arról is határoztak, hogy az alternatívákat kiemelten kell támogatni, mert az alternatívák mindig jótékony hatással vannak a közoktatás egészére. Tíz év alatt a finnek feljöttek az élvonalba az iskolákat és a gazdaságot illetően is. Persze a Fidesz is azt mondta ellenzékben, hogy az oktatásba kell invesztálni. Mégis ettől a minisztériumtól vették el a legnagyobb összeget. Bele van építve ebbe a rendszerbe, hogy nem kell tudniuk a magyar gyerekeknek. Legyen kevesebb középiskolás, kevesebb gimnazista, egyetemista. Az ellenkezőjét csinálják, mint amit a példaképül választott gróf Klebelsberg Kunó tett annak idején. Ő növelte az egyetemek számát, bővítette a gimnáziumok körét, ő találta ki a nyolcosztályos általános iskolát. Most az egyetemi bejutás lehetőségét is csökkenteni próbálják. Ne legyél jogász, ne legyél közgazdász. Legyél... mi is? Államhivatalnok. Ez a dolog lényege. Erről szól a Ludovika- vagy „Navracsics-féle” egyetem. Az Emberi és polgári jogok nyilatkozatának egyik paragrafusa szerint egyedül a szülő joga megszabni, milyen nevelést óhajt adni, adatni gyermekének. Élni kell ezzel. Perelni Magyarországon és az európai bíróságoknál is. Ehhez energia kell, elszánás és szakértelem. A német szülők például a hatvanas években – sokkal kedvezőbb helyzetben – perek tucatjaival vívták ki a német iskolák demokratizálását.

Tegnap 15:58

A nyugdíj összegének növelése érdekében többféle társadalombiztosítási megállapodás köthető, amelyek lehetővé teszik a szolgálati idő és az alapkereset bővítését is, így biztosítva a magasabb nyugdíjat, illetve az elégséges szolgálati időt a jövőben.