Egyre nyíltabb zsákmányszerzés folyik

Az utóbbi hónapokban a korábbiaknál is nyilvánvalóbbá vált, hogy a gazdasági intézkedések számottevő részben a hatalomhoz kötődő érdekcsoportok haszonszerzését szolgálják. A Fidesz-többség már a látszatra sem ad, egymás után születnek az olyan törvények és rendelkezések, amelyekről azonnal kiderül, valójában kiknek is kedveznek.

2013. június 12., 13:53

Nem szükséges sem különösebb háttérismeret, sem rosszindulatú elfogultság ahhoz, hogy bárki számára világos legyen, milyen tényleges motivációk állnak a Fidesz-kormány egyes lépései mögött, elég csupán figyelemmel kísérni a hozzájuk kapcsolódó döntések tartalmát és következményeit. Orbánék eleinte még viszonylag óvatosak voltak, inkább a hozzáértők számára volt egyértelmű a zsákmányszerzési szándék például a közterületi reklámozást érintő új szabályozáskor, a közbeszerzési törvény módosításakor vagy a nagyobb állami beruházási döntésekkor. A hatalmi mámorban azonban az elmúlt hónapokban egyre nyíltabban szolgálják ki a hozzájuk közelállók gazdasági érdekeit, az állam erejét felhasználva újraosztanak mindent, amit lehet.

Az ügyek közül az első igazán látványos botrányt az állami földek haszonbérbe adása váltotta ki, amikor is feketén-fehéren kiderült, hogy a meghirdetett elveket semmibe véve sok helyen a helyi gazdák rovására a Fideszhez ilyen-olyan szálon kötődő személyek és érdekeltségek nyertek a pályázatokon, méghozzá igen nagy földterületeket. Ángyán József kimutatásaiból jól látszik, hol milyen érdekeltségek nyomultak és jutottak meghatározó pozíciókhoz. Mindez egy átláthatatlan, nem nyilvános döntési rendszerben, amely lehetőséget adott a hatalom számára a klientúrája támogatására. Jellemző, hogy a tényeket cáfolni nem tudták, csupán azt hangoztatták, hogy minden törvényesen zajlott.

Éppen ebben rejlik a dolog lényege: míg az előző kormányok amatőr módon, főként korrupciós módszerekkel nyúltak le közpénzeket, addig a Fidesz megtalálta ehhez az intézményes eszközöket. Egyszerű ez, mint Kolumbusz tojása: olyan törvényeket, rendelkezéseket kell hozni, amelyek alapján nyíltan és kockázat nélkül lehet gazdasági befolyáshoz és pénzhez juttatni azokat, akiket kívánunk. A gátlástalan haszonszerzés így már nem anomália, hanem a rendszer lényege, szerves része, ezáltal jogilag megfoghatatlan. Hogy ez biztos legyen, módosítani kell a közérdekű adatok hozzáférhetőségét szabályozó törvényt, és bebetonozni a nyilvánvaló ügyekben sem gyanakodó ügyészséget.

Ennek hatása a trafikbotrányban jól látszott. Bár ténykérdés, hogy a pályázatok nyerteseinek jelentős része Fidesz-közeli személyekhez és érdekeltségekhez, sőt sok egyenesen fideszes vezetőkhöz köthetők, olyanok, akik korábban soha nem foglalkoztak dohányüzlettel, miközben a hozzáértő kereskedők ezrei maradtak engedély nélkül, formailag minden jogszerűen zajlott, és az ügyészség nem talált befolyással való üzérkedésre gyanút adó tényezőt. Annak ellenére, hogy vitathatatlan bizonyítékok mutatják, egyes helyeken a jelentkezők elvileg titkos listájáról a fideszes frakciók válogattak, amit az érintettek nem is tagadtak!

A botrányok a legkevésbé sem tartják vissza a hatalmat, a gazdasági bázis építése töretlenül folytatódik. A parlament előtt lévő földtörvény, amelynek elfogadását az utolsó pillanatban elhalasztották, eklatáns példája ennek. Tartalmilag gyökeresen az ellenkezője annak, amit a Fidesz ígért és hirdetett: valójában nem a családi kis- és közepes gazdaságokat támogatja, és nem is védi meg a magyar földet a külföldi tulajdonosoktól, hanem lehetővé teszi nagybirtokok kialakulását és az uniós külföldiek földvásárlását. És ez még nem minden: területi monopóliumot kapó agrárkomplexumokat hoz létre, amelyek teljesen kiszolgáltatott helyzetbe hozhatják a kisebb gazdálkodókat. Elég tehát a 8 régió élére a saját holdudvar kiválasztottjait állítani, és máris jó kezekbe kerül az agrárium ellenőrzése. Az már csak hab a tortán, hogy megfelelő emberekkel lehet feltölteni a földvásárlást engedélyező helyi bizottságokat, amelyek szakértők szerint a korrupció melegágyai lesznek.

A gátlástalan zsákmányszerzési törekvések egyik legutóbbi példája az az intézkedés, amely központi pályázatot ír ki az iskolák zöldség- és gyümölcsbeszerzésére. Ezt eddig helyileg bonyolították, ami minden szempontból logikus volt – miért is kellene egy cégnek szállítania az ország minden pontjára? Hacsak nem azért, mert nemrég alakult egy Magyar Iskolagyümölcs Kft. nevű cég, amelyben teljesen véletlenül egy fideszes politikusnak érdekeltsége van. A gyanút erősíti, hogy a 9 milliárd forint keretösszegű tender beadási határideje mindössze 10 nap, ami az ügy horderejéhez és előkészítési igényeihez képest felettébb kevésnek látszik.

Enyhén szólva furcsa a reklámadó ötlete is, különösen azután, hogy a túlzottdeficit-eljárás megszüntetése nyomán szükség sincs rá. Célja egyértelműen a nagy kereskedelmi csatornák megsarcolása, ami főleg a kormánnyal szemben időnként kritikus hangot is megütni merő RTL Klubot sújtja leginkább, de a TV2-t is nehéz helyzetbe hozza. Ez utóbbi azért érdekes, mert a Fideszhez közeli médiacsoport meg akarja vásárolni, és egy újabb kemény adó minden bizonnyal könnyebbé és olcsóbbá teszi az ügyletet, ráadásul nagyot üt a konkurencián is. Ha már jó kezekben van, követhető a rádiós modell: a baráti Class fm állami hirdetések tömkelegét kapja milliárdos nagyságrendben, és nagy haszonnal működik, míg a Neónak gyakorlatilag semmi sem jutott, tönkre is ment.

A legújabb furcsaság az a törvénytervezet, amely Stabilitási Megtakarítási Számla néven lehetőséget teremtene arra, hogy bármilyen eredetű pénzek elhelyezhetők legyenek állampapírba fektetve, és 5 év múlva adómentessé válnak. Egyetlen megkötés az ötmillió forintos minimumhatár, amiből viszont kiderül, hogy ezt nem kisbefektetőknek szánják. Az egészben az a döbbenetes, hogy miközben a Fidesz szavakban a gazdaság fehérítéséről, a valós jövedelmek megadóztatásáról prédikál, ez a jelek szerint kimerül a taxisok és kisboltosok szekálásában, a nagyhalak számára viszont szélesre tárja a pénzmosás kapuját. Vajon emögött mi van? Kiknek akarnak ezzel szívességet tenni?