Brüsszel rendezné a sorokat

Több kérdést nyitva hagy az alternatív befektetési alapkezelőkről szóló uniós irányelv-tervezet – mondta Bokros Lajos magyar újságírók előtt Brüsszelben kedden. Az MDF európai parlamenti képviselője a magyar viszonyokról úgy nyilatkozott: itthon az igazi adóreformot az ingatlanadó bevezetése jelentené.

2010. június 4., 11:57

A spekuláció visszaszorítása és átlátható viszonyok megteremtése a célja az Európai Uniónak a nem nyilvános befektetési alapok kezelőinek szigorúbb szabályozásával. Bokros Lajos, az Európai Konzervatívok és Reformerek frakciójának tagja szerint több pozitív vonatkozása van az irányelv-tervezetnek, ugyanakkor számos hiányosságra is rámutatott.

A közgazdász szerint üdvözlendő többek között, hogy a befektetési alapok kezelőinek regisztrálni kellene magukat, a saját tőke tekintetében egy minimum összeget írnának elő, az eszközállományt független cégek értékelnék.

Ugyanakkor megoldatlan a harmadik országok feletti joghatóság kérdése: nem világos, mi történik például, ha egy európai befektetési alap ausztrál alapkezelőt választ. Amennyiben az európai szabályozás túl szigorú lesz, minden európai befektetési alap nem európai alapkezelőt fog választani, a szabályozás pedig hatástalan marad. Tisztázatlan, hogy a leendő Európai Értékpapír-piaci Hatóság milyen viszonyban lesz nem csak az amerikai tőkepiaci felügyelettel, hanem a 27 uniós tagállam tőkepiaci felügyeletével. Nem világos, hogy beavatkozhat-e ez az intézmény, mielőtt az adott ország nemzeti hatósága cselekedett volna. Nincs összehangolva a tervezet az Egyesült Államok pénzügyi törvénykezésével sem. Globális szabályozásra lenne szükség, de hogy lesz-e egységes válasz, azt nem tudjuk – húzta alá a közgazdász.

A történelem szemétdombján

Bokros Lajos szerint a Stabilitási és Növekedési Egyezmény – mely folyamatos elkötelezettséget ír elő a költségvetési stabilitás iránt – a történelem szemétdombján pihen. Nem azért, mert Görögország – és most már mások is – megsértik, hanem azért, mert Németország és Franciaország korábban következmények nélkül szegte meg a szabályokat. Hiteltelenné vált a szabályozás, mivel soha semmilyen szankció nem követte a paktum megsértését.

Magyar adótervek

Az új magyar kormány eddig ismert szándékai szerint nagyarányú adócsökkentésre kerül sor. Bokros Lajos a kérdésről úgy nyilatkozott: akkor lehet hiteles bármilyen adócsökkentési elképzelés, ha kiderül, hogy a költségvetés kiadási oldalán milyen kiadáscsökkentés következik.

Amennyiben adóreformon nem adóbevétel-csökkentést értünk, hanem adószerkezet-átrendezést – egyes adóbevételek csökkennek, mások növekednek – akkor is be kell tartani bizonyos alapelveket. Ezek közül a legfontosabb az, hogy a munkát terhelő adóknak csökkenni kell, a vagyont és a fogyasztást terhelő adóknak növekedni. Az igazi adóreform az ingatlanadó bevezetése lenne – hangsúlyozta Bokros Lajos.

Szerdán közölte az Eurostat legfrissebb becslését a háztartások tényleges fogyasztásáról az Európai Unió tagállamaiban. A mutató azt méri, hogy az egyes országok lakosai mennyi árut és szolgáltatást tudnak megvásárolni, az eltérő árszintek kiegyenlítése érdekében pedig vásárlóerő-paritáson számolnak.  A magyar adat 2024-ben sem mutatott érdemi előrelépést, az EU-átlagtól továbbra is jelentősen elmaradunk.