Bezár Ferihegy 1

Közel 62 évvel a megnyitása után ideiglenesen bezárják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér egyes terminálját, amelyet idáig a fapados légitársaságok használtak. Szerdától valamennyi légitársaság a 2 terminálról közlekedik. Az előző kormány 10 milliárdért újíttatta fel.

2012. május 29., 13:19

A műemlékvédelem alatt álló terminál "a repülőtér" volt 1985-ig, amikor megnyílt a 2/A. A múlt évig Ferihegy 1 névre hallgatott, azóta a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér egyes terminálja. Ferihegy - egyes források szerint - Mayerffy Ferencről, a környék egykori bérlőjéről kapta a nevét a XIX. század közepén.

A repülőtér története még 1939-re nyúlik vissza, amikor a forgalom "kinőtte" a budaörsi repülőteret. Akkor a beérkezett pályázatok közül ifj. Dávid Károlyét választották ki. A nyertes pályázat olyan vasbeton szerkezetű épületet formált, amely a levegőből repülőgépnek nézett ki. A végül 1950. május 7-én megnyitott terminál a maga idejében Európa egyik legkorszerűbb légikikötője volt.

A 80-as évek elejére a repülőtér kapacitása már szűkösnek bizonyult, ezért megépítették a 2-es terminált, s ezt követően az egyest az átépítésig a teher- és kisgépes forgalomra használták.

Az egyest is felújították - 2004 szeptembere és 2005 szeptembere között. A 10 milliárd forint költségű átépítés eredményeként a terminál kapacitása 2,5 millióra nőtt az előző évi egy-két százezerről és megfelelt a szigorodó utasbiztonsági előírásoknak. Az átépítés óta a kisgépes forgalom mellett a fapados légitársaságok használták a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér egyes terminálját.

A Malév megszűnése, valamint a tavalyi 330 százalékára emelt telekadó olyan pénzügyi helyzetet teremtett a repülőtér üzemeltetője számára, hogy nem maradt más választása, mint egy drasztikus költségcsökkentési program bevezetése - közölte a repteret üzemeltető társaság. Ennek részeként történt a repülőtéren a dolgozók csoportos létszámleépítése, az idei évre tervezett, mintegy 10 milliárd forintnyi beruházás leállítása és az 1-es terminál bezárása.

A régi repülőtéri épület nem lesz látogatható, ott csak a repülőtéri cég irodái maradnak.

Műemlék épület

A kapacitás különbségek is indokolják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér egyes termináljának átköltöztetését a kettesre. Szerda reggeltől már csak onnan indulnak a járatok. Az egyes terminál műemlék épületét lezárják, kordonnal veszik körbe - mondta Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője az MTI-nek.

Hozzátette: a Malév csődje után a légitársaságok aránya megváltozott, a fapados cégek adják a járatok felét. A reptér felkészült a gyorsvasút vonalának fogadására, egy 300 méteres földsávot szabadon hagytak, de a beruházásért többet nem tudnak tenni.

A két utolsó járat esete a Wizz Air olaszországi Bariba tartó gépe és a Germanwings stuttgarti repülője lesz kedd este.

Az utolsó két Budapestre visszatérő repülőgép – a menetrend szerint – 23.55-kor a Wizz Air London Lutonból érkező és Róma Fiumicino repülőteréről érkező gépe lesz. A két repülőgépet az utasok kiszállítása és a csomagok kirakodása után átvontatják a 2. terminál előterére, ahonnan már szerdán reggel 06.00 órakor kezdenek a hajnali járatokkal.

Szerdán már a kettesről


Szerdán reggel az easyJet, a Germanwings, a Jet2.com, a Norwegian és a Wizz Air is már a 2. terminálról indítja reggeli járatait. Ezeknek a légitársaságoknak az utasai a 2B terminálon keresztül jutnak el a beszálláshoz, míg az érkezés változatlanul a schengeni szisztéma szerint történik. A schengeni országokból érkező utasok a 2A, míg a nem-schengeni államokból a 2B terminálra érkeznek az utasok.

A terminál bezárása miatt autós demonstrációt tartanak a repülőtéri dolgozók kedden a terminál előtti főútvonal-szakaszon - közölte a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) az MTI-vel. Az akció célja, hogy felhívja a közvélemény figyelmét, a légiközlekedés hanyatlása az utasok rovására megy, és az egész gazdaság számára óriási károkat okoz - olvasható a szakszervezet közleményében.

Hozzáteszik: az 1. terminál bezárása egyrészt a Malév csődjéhez hasonló szimbolikus veszteség, de a felújítására költött milliárdokat is értelmetlenné teszi. A 2. terminál várhatóan túlzsúfolttá válik, a helyhiány mellett a munkaerőhiány is ront helyzeten. Komoly torlódásokra, hosszabb sorokra lehet készülni - véli a LESZ.

A terminál bezárásáról a BKV és a MÁV a Budapest Airporttal közösen plakátokon figyelmezteti az utazókat a változásról a Nyugati pályaudvaron, Kőbánya-Kispesten és a Ferihegy MÁV-megállóban valamint a 200E jelzésű busz megállóiban. Szerdától pedig a buszokon és a vonatokon hangosbemondó figyelmezteti az utasokat, hogy már a 2. terminálon kell leszállniuk vagy a vonatról leszállva a 200E jelzésű buszra kell átszállni. A Budapest Airport a weblapján és a facebookon keresztül is tájékoztatja az utazókat, mint ahogy az érintett légitársaságok is eljuttatták az információt az utasokhoz - írta az MTI.

2025. június 19., 11:12

Szerdán közölte az Eurostat legfrissebb becslését a háztartások tényleges fogyasztásáról az Európai Unió tagállamaiban. A mutató azt méri, hogy az egyes országok lakosai mennyi árut és szolgáltatást tudnak megvásárolni, az eltérő árszintek kiegyenlítése érdekében pedig vásárlóerő-paritáson számolnak.  A magyar adat 2024-ben sem mutatott érdemi előrelépést, az EU-átlagtól továbbra is jelentősen elmaradunk.