Benzinár: még nem ez a fájdalomküszöb

A nevezetes lélektani határ. A benzin és gázolaj esetében sokan már a háromszáz forintos határnál úgy érezték, elérkezett a lélektani, a szakemberek viszont azt mondják nekünk, hogy a fájdalomküszöb még mindig nincsen itt. Szerdától hat-hat forinttal emelkedik a benzin és a gázolaj ára a hazai töltőállomásokon. A benzint átlagosan háromszázhuszonnégy forintért lehet kapni.

2010. február 23., 10:09

Már jócskán háromszáz forint felett van a benzin ára, de még mindig emelkedik. Szerdán, ha minden igaz, hat forinttal - mondja Vultur Csaba. A www.holtankoljak.hu szerkesztője szerint nem létezik az autósok körében az úgynevezett lélektani határ, vagy ha igen, akkor még nem érte el a sofőrök ingerküszöbét. Azáltal, hogy hat forinttal emelkedik mind a benzin, mind a gázolaj ára, 324 forintos országos árra lehet számítani a benzin esetében. A legdrágább árak a 340 forintot is elérhetik, a gázolaj pedig egy forinttal lesz 300 forint alatt, ez az országos átlagos ár szerdától - közölte. Az elmúlt héten nem emelkedett az üzemanyagok ára, viszont a késztermékek, tehát a benzin és a gázolaj tőzsdei ára hat, illetve kilenc százalékkal növekedett, és mindemellett a dollár is folyamatosan erős, illetve erősödik. Ezek azok a tényezők, amik alapvetően befolyásolják most az ár alakulását Magyarországon is. A környező országokhoz képest most jobbára magasabbak az áraink, de ha Németországot, Franciaországot, vagy akár az északi országokat nézzük, akkor még olcsóbbak vagyunk – tette hozzá. Az árkülönbséget leginkább az okozza, hogy más és más az adótartalom a különböző országokban az üzemanyagok árában.

Bár ez az

MR1 Kossuth rádióáltal megkérdezett autósokat zavarja, hogy három hónap alatt több mint húsz forinttal emelkedett az üzemanyag ára, de azt mondják, már megszokták. A többségük nem fog azonnal a benzinkutakhoz menni, hogy órákig sorban állva néhány forinttal olcsóbban tankoljanak. Addig viszont az autót sem rakják le, amíg a benzin ára vetekszik a BKV-jegy áraival.

A több száz literes átalakított tankok és az üzemanyag-csempészet ideje is lejárt. Legalábbis ezt mutatja a VPOP statisztikája. Sipos Jenő szóvivő azt mondja, hogy bár januárban kissé megugrott a benzinturisták száma a keleti határszakaszon, februárra már visszaállt minden az eredeti kerékvágásba. Januárhoz képest csökkent a forgalom februárban. Januárban volt némi emelkedés az ukrán határszakaszon, azonban benzinturizmusról és benzincsempészetről nem beszélhetünk. A turizmus azt jelenti, ha átmennek a szomszédos országba, a gyárilag beépített üzemanyag tartályba megtankolnak és saját célra használják fel a behozott üzemanyagot, nem adják el, nem adják le más helyen, tehát nem kerül ki az üzemanyag a benzintankból – vélte Sipos Jenő. Más eset az, ha más kannákban, vagy megnagyobbított üzemanyag-tartályban próbálják meg behozni az üzemanyagot. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az utóbbi időben ilyen ügyben eljárást nem kellett bevezetni a Vám- és Pénzügyőrségnek, sem a dél-alföldi térségben, sem az észak-alföldi térségben, az ukrán határszakaszon.

Szerdán közölte az Eurostat legfrissebb becslését a háztartások tényleges fogyasztásáról az Európai Unió tagállamaiban. A mutató azt méri, hogy az egyes országok lakosai mennyi árut és szolgáltatást tudnak megvásárolni, az eltérő árszintek kiegyenlítése érdekében pedig vásárlóerő-paritáson számolnak.  A magyar adat 2024-ben sem mutatott érdemi előrelépést, az EU-átlagtól továbbra is jelentősen elmaradunk.