A sajtó fekete éve lesz 2008

A fogyasztói szokások változása, az olvasottság és a hirdetési bevételek csökkenése miatt bajban vannak az újságok. A negatív világgazdasági hangulat, a növekedés lassulása a jelek szerint különösen érzékenyen érinti az évek óta nehézségekkel küzdő lapkiadást a fejlett országokban. Az idei év rendkívül rossznak ígérkezik: az Egyesült Államokban már általános ágazati válságról írnak.

2008. június 24., 14:08

Az amerikai nyomtatott sajtó számára a 2008-as év eddig minden korábbinál kisebb hirdetési bevételeket hozott, ezért kétségessé válik több újság fennmaradása és az anyavállalatok fizetőképessége - írta a The New York Times, amely maga is tekintélyes visszaesést könyvelt el. A tengerentúli nyomtatott sajtótermékek hirdetési bevételei korábban soha nem csökkentek ilyen mértékben, többnyire két számjegyű a zsugorodás mértéke.

A hirdetésekből származó jövedelem, amely az újságok fő bevételi forrása, két éve kezdett erősen apadni, amire a lapok először létszámstoppal válaszoltak, majd következtek a felvásárlások és az elbocsátások. A nyomtatott újságok történelmi visszaszorulási tendenciáját erősíti a gazdaság gyengélkedése. Míg tavaly az amerikai lapok átlagosan 8 százalékkal kisebb hirdetési jövedelemhez jutottak, mint 2006-ban, addig idén az év első öt hónapjában 12 százalékkal gyengébb volt az eredmény, mint 2007 hasonló időszakában. Májusban 14-15 százalékos visszaesést mértek. A lapok dolgozóik ezreitől váltak meg, áramvonalasították a terjesztést, az újságokat kevesebb és kisebb oldalakra nyomtatják, a profitok mégis feltartóztathatatlanul csökkennek.

Az ismert cégek közül a Gannett 11, a The New York Times pedig 10 százalékos csökkenést szenvedett el. Szakértők szerint ha két éven át folytatódik a két számjegyű csökkenés, jónéhány újság csődöt jelenthet. Védekezésképpen több lap várhatóan nem fog minden nap megjelenni, és kihelyezhetik külső cégekhez a nyomtatást.

Az újságok legnagyobb ellensége immár csaknem egy évtizede az internet, amely elszipkázza a hirdetési bevételeket. Ez a folyamat tavaly rendkívül felgyorsult. Mivel az interneten sokkal több a lehetőség, a hirdetőknek csak egy részét tudták megtartani a lapok internetes kiadásai, ráadásul a webes hirdetési felületek olcsóbbak a nyomtatott sajtóbelinél. Elemzők szerint a lapok hirdetési bevételeinek csökkenése az elkövetkező 3-4 évben bizonyára nem áll meg, a kérdés csak az, hogy ez alatt az idő alatt milyen mértékű lesz a zsugorodás.