A Neo Fm, a fideszes oligarchák és a Szerencsejáték Zrt.
A kormányzati kampánypénzek és állami cégek rádiós reklámköltéseinek közel fele a fideszesként elkönyvelt nagyvállalkozó, Nyerges Zsolt rádiójához, a Class FM-hez folyik be már a második éve. A legnagyobb állami reklámozó, a Szerencsejáték Zrt. rádiós reklámkiadásainak 82 százalékát, 580 millió forintot költött tavaly a Danubius egykori frekvenciáján sugárzó rádióra. Közben a vetélytárs, a Székely Gábor volt SZDSZ-es politikus tulajdonába került Neo FM nagy bajban van, ha nem rendezi a díjtartozásait a Médiatanács felé, napokon belül lekapcsolhatják. A Sláger utódja idén egyetlen fillér állami reklámpénzt nem kapott. Közben a médiahatóság teljesen átírta a 2009-ben politikai botrányok közepette készült szerződést a két rádióval, jelentősen csökkentve a fizetendő éves díjukat.
Kevesebb mint két hete maradt az országos frekvencián sugárzó Neo FM-nek arra, hogy elkezdje törleszteni a médiahatóságnak az elmaradt díjait, és előteremtse a 2009-es pályázatában és a szerződésében szereplő százmilliós bankgaranciát, amit tavaly július óta nem tud biztosítani a rádió mögött álló cég. A rádió tulajdonosai nincsenek könnyű helyzetben: a díjtartozás mellett jelentős adósságot örököltek a frekvenciát 2009-ben elnyerő vállalkozástól. A 2010-es évet tetemes vesztességgel záró rádiós cég bevételei pedig közel egymilliárddal maradnak el a vetélytársétól, amelynek 161 milliós nyereséget sikerült elérnie már az első évben - írta a HVG.
Az állami tulajdonban lévő frekvenciák hasznosítását felügyelő Médiatanács múlt hét szerdán döntött úgy, hogy június 18-ig ad időt a Neo FM-et tulajdonló FM1 Zrt.-nek, hogy reagáljon a hatóság ajánlatára és elkezdje törleszteni a tartozásait. A döntést követő sajtótájékoztatón Auer János, a Médiatanács tagja azt mondta, a hatóság elengedi a felgyülemlett 40 milliós késedelmi kamatot, de amennyiben a rádió nem él a lehetőséggel, akkor azt úgy fogják értelmezni, hogy a tulajdonosok "az adósságot hátrahagyva maguk kívánják bezárni a rádiót". Erre az esetre a Médiatanács bírósági eljárást helyezett kilátásba.
A Neo FM tulajdonosainak a reklámpiac három éve tartó zsugorodása mellett azzal is szembe kell nézniük, hogy a kormányzat és az állami vállalatok elkerülik a közel másfél milliós hallgatói táborral rendelkező rádiót. A reklámköltéseket mérő független Kantar Média Kft. (KM) adatai szerint az állami intézmények és vállalatok az idei év első negyedében egyetlen percnyi hirdetést sem helyeztek el a Neo FM műsoraiban. A bevételeit korábban a reklámidő meghosszabbításával növelni próbáló – és ezért tavaly januárban közel 55 millióra büntetett – céget a reklámokért folytatott versenyben 2010 óta veri a Közgép nevű építőipari céget is vezető Nyerges Zsolt többségi tulajdonában lévő rádió, a Class FM.
A két rádió tulajdonosai 2009 őszén botrányok közepette, vállalhatatlan ígéreteket téve szerezték meg a Danubius és a Sláger által használt frekvenciákat. A Sláger helyére pályázó Neo azóta tulajdonost váltott: többségi részvényese 2010-ben egy volt SZDSZ-es politikus, Székely Gábor lett.
Elzárták a közkutakat
„Nincs vita a tartozásról és arról sincs szó, hogy nem akarnánk fizetni. Ez egy üzleti vállalkozás, amit szeretnénk sikeressé tenni, és ennek alapvető feltétele, hogy megőrizhessük a frekvencia-jogosultságunkat” – mondta a HVG-nek Horváth László a Neo FM kisebbségi tulajdonosa, akit a Médiatanács múlt heti döntése után keresett meg a hvg.hu. A rádió mögött álló FM1 Friend Kft. ügyvezetője szerint érthetetlen az állami szféra hozzáállása a Neo FM-hez, hiszen az ő hallgatóik is „vesznek lottó- és totószelvényt, vagy potenciális vevői mondjuk az állampapíroknak”.
További részletek a
HVG-n.