A karácsonyon is spórolnak a cégek

A magyar cégek karácsonyi ünneplésén is meglátszik a válság hatása. Sok helyen elmaradtak rendezvények, van, ahol még karácsonyfát sem állítanak - olvasható az Ipsos, fn.hu részére készítetett reprezentatív on-line felmérésében.

2009. december 23., 20:10

A társaság az MTI-hez szerdán eljutatott közleményében hangsúlyozza: a vállalkozások sok esetben spóroltak a munkatársaknak és a partnereknek szánt ajándékon is, számos helyen még a szokásos prémiumokat sem utalták ki. A felmérés szerint a cégek több mint 90 százaléka ötszázezer forintnál kevesebbet költ a karácsonyi partira, a legtöbben 50-100 ezer forintot szánnak erre a célra, ám az összeg nagysága szorosan összefügg az adott cég méretével is.


A kutatás szerint idén a cégek egymás közti ajándékozása is visszafogottabb. A vállalatok csupán alig több, mint egyharmada küldött ajándékot partnereinek, minden hatodik cég pedig lemondott erről a korábbi gyakorlatáról. Az esetek 80 százalékában kisebb értékű ajándékot, például bort, csokoládét, vagy tollat küldtek a megkérdezettek. Mindent összevetve a többség 200 ezer forintnál kevesebbet szánt ajándékokra és üdvözletekre - derült ki.

Az fn.hu megjegyzi továbbá, hogy a karácsonyi ünnepséget tartó cégek negyede számolt be olyan esetről, hogy valaki túl sok alkoholt fogyasztott az év végi rendezvényen és emiatt később kellemetlen helyzetbe került a munkahelyén.

Az Ipsos a vállalkozások év végi ajándékozási és ünneplési szokásairól készített kérdőívére 342, legalább 10 főt foglalkoztató cég első- vagy második szintű döntéshozói válaszoltak.

Szerdán közölte az Eurostat legfrissebb becslését a háztartások tényleges fogyasztásáról az Európai Unió tagállamaiban. A mutató azt méri, hogy az egyes országok lakosai mennyi árut és szolgáltatást tudnak megvásárolni, az eltérő árszintek kiegyenlítése érdekében pedig vásárlóerő-paritáson számolnak.  A magyar adat 2024-ben sem mutatott érdemi előrelépést, az EU-átlagtól továbbra is jelentősen elmaradunk.