A harminc meghússzorozása Békéscsabán
Három évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit a Budapest Bank (BB) békéscsabai Bankműveleti Központja. A harminc fővel indult, bankműveleti háttérfeladatok elvégzésére létrehozott központ az elmúlt hetekben immár hatszázadik munkatársát köszöntötte, és mára a pénzintézet elsődleges bankműveleti központjává, a régió egyik legnagyobb foglalkoztatójává vált. A idén hetven új munkahelyet teremtenek.
A tavaly októberben bekövetkezett gazdasági recesszió ellenére folytatják a létszámbővítést, terveik szerint az idei év végére több mint 620-an dolgoznak majd a BB békéscsabai Bankműveleti Központjában. Kivétel nélkül mindannyian határozatlan idejű szerződéssel rendelkező alkalmazottak, legtöbbjük a szakmai területen speciálisan kialakított bónuszrendszerben, vagyis értékesítési eredményekhez kötött jutalékos rendszerben dolgozik.
A központban több mint harmincféle munkakör létezik. A Budapest Bank (és anyaszervezete, a GE Capital) hagyományosan un. "lapos" szervezeti struktúrában működik, melyet viszonylag nagy számú munkacsoport és aránylag kevés szint jellemez. Ezért a karrier nem csupán a szervezeti hierarchiában való feljebb lépést foglalja magában, hanem szakmai, vezetői tudás, valamint munkatapasztalat megszerzését is jelenti.
Összefoglalóan: egy békéscsabai munkatársuknak tipikusan az első karrierlépés egy azonos szinten lévő, de komplexebb munkakörbe való mozdulás lehet. A központban dolgozók számára lehetőséget biztosítsanak az egyes szakmai területek közötti rövid távú rotációra, illetve átmozgásra. A központban nagy számban találhatók olyan csoportvezetők, akik ott szerzett tapasztalataik alapján kerültek vezetői pozícióba, őket átfogó tréning programmal készítik fel az új feladatokra, illetve - úgynevezett mentoring program keretében - tapasztalt vezetők segítik a továbbfejlődésüket.
2006-os megnyitása óta a békéscsabai fokozatosan a BB elsődleges bankműveleti központjává vált, így az itt végzett feladatok köre az elmúlt három évben határozottan és folyamatosan bővült. Az adott munkakör határozza meg azután a szükséges kompetenciákat és készségeket, így a nyelvismeret szükségességét is. Általában elmondható, hogy az egyes munkaköröknél szükség van a nyelvtudásra, s bár ez nem minden pozícióban elvárás, a hosszú távú szakmai vagy vezetői karrierhez azonban szinte elengedhetetlen az angol nyelv magabiztos ismerete.
Persze, a változó piaci körülmények a feladatokat, és akár a munkaköröket is átrajzolják. Bizonyos területeken megnőtt a kollégák feladata és felelőssége, ami fokozottabb megterhelést jelent számukra. A Budapest Bank folyamatosan segíti az érintett munkatársakat, többek között tréningekkel, szakmai képzésekkel.
További pozitívum, hogy ebben az évben nem vált szükségessé a létszámcsökkentés, sőt további létszámbővítést terveznek. Ezzel együtt a gazdasági környezet változásai miatt a korábban Csabára tervezett létszámbővítés ütemét is valamelyest módosítaniuk kellett.
Végezetül informátoraink jogos büszkeséggel jegyezték meg, hogy dolgozóik mintegy 40 százaléka diplomás pályakezdő. Az átlagéletkor 28 év, de az "érettebb" korosztályokból is sokan állnak alkalmazásukban, legidősebb kollégájuk 55 éves. A munkatársak 75 százaléka a hölgyek közül kerül ki, 16 kismama dolgozik a központban, jó néhányan GYES után térnek vissza, vagy éppen GYES mellett vállaltak munkát. Nagy számban találunk az alkalmazottak között olyanokat is, akik korábban munkanélküliek voltak.