100 milliós kampány indult Bajnai ellen – de honnan ennyi pénz?
Alig 10 nappal az után, hogy a CÖF bejelentette, kampányt indít Bajnai Gordon ellen, Magyarországot 100 millió forintos nagyságrendű lejárató hirdetések lepték el. 100 millió forintot gyűjtöttek 10 nap alatt?
Csizmadia László, a CÖF szóvivője november 8-án közölte, hogy emlékeztető kampányt indítanak a Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány és a hozzá csatlakozó civil szervezetek, s ezzel a Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon vezette korábbi kormányok negatív döntéseire kívánják felhívni az emberek figyelmét. Azóta a buszok hátulján, óriásplakátokon, de az Index címlapján is megjelentek a Gyurcsányt és Bajnait együtt ábrázoló fotók. Selmeczi Gabriella, a kormánypárt szóvivője a kampány indulása után sietett közölni: – Egyetért a Fidesz azzal a civil kezdeményezéssel, hogy minél több ember figyelmét felhívják, mivel járna a „Gyurcsány-Bajnai-duó” visszatérése.
Selmeczi Gabriella mindezt egy közleményben fejtette ki, ahol úgy fogalmazott: a „Gyurcsány-Bajnai-szövetség” ott folytatja, ahol abbahagyta, „hazugságokkal traktálják az országot”.
A Fidesz szóvivője szerint a „Gyurcsány-Bajnai-szövetség” még most sem képes szembenézni azzal, hogy 2010-ig „nyakig eladósították” az országot, az önkormányzatokat és a családokat.
Kormányzásuk idején duplájára emelték az államadósságot, ahogyan a munkanélküliek számát is, Magyarország megítélése pedig romokban hevert, „rajtunk köszörülte a nyelvét a fél világ az őszödi hazugságbeszéd és a miniszterelnöki casting miatt” – írta közleményében Selmeczi Gabriella, hozzátéve, hogy Magyarországon az emberek véleményt mondtak „a Gyurcsány-Bajnai-szövetség országromboló kormányzásáról”.
De honnan a pénz?
Vadai Ágnes, a Demokratikus Koalíció (DK) politikusa sajtótájékoztatóján közölte: pártja arra szólítja fel a Civil Összefogás Fórumot (CÖF), hogy számoljon el a Gyurcsány- és Bajnai-kormányt lejárató kampányának költségeivel és azok forrásával.
Az együtt 2014 arra hívta fel a figyelmet: a Civil Összefogás Fórum (CÖF) november 8-i sajtótájékoztatóján elhangzott, a kampány forrásainak előteremtése érdekében néhányszáz forintos adományokat várnak szimpatizánsaiktól. Alig 10 nap telt el ezt követően és Magyarország köztereit, internetes portáljait, országos és megyei napilapjait, valamint a fővárosi tömegközlekedési eszközöket máris ellepték a CÖF által jegyzett lejárató hirdetések.
Kampányszakemberek szerint egy ehhez hasonló, országosan „látszó” kampányhoz mintegy 400-800 darab óriásplakát-helyre van szükség, illetve – figyelembe véve az egész oldalas sajtóhirdetések, a BKV-reklámok és az internetes bannerek listaárait – minimum 100 millió forintos büdzsére. (Ebben az összegben ráadásul még nincs benne a 4,3 millió példányosra ígért, minden magyar háztartásba eljuttatni szánt lejárató kampányfüzet tervezési, gyártási és terjesztési költsége!)
Mindez azt jelenti, hogy a CÖF átlagosan legkevesebb napi 10 millió forintnyi adományt gyűjtött össze mindössze 10 nap alatt – más megoldás nem lehet, ha csak nem közpénzből finanszírozzák a hazug lejárató kampányt – következtet a z Együtt 2014.
Ez utóbbi feltételezést egyébként nem segít eloszlatni az a tény sem, hogy a CÖF egyik szóvivője az a Csizmadia László, aki 2010 novemberében lett a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) tanácsának elnökévé nevezett ki. (Az NCA fő célja a civil szervezetek pályázati támogatások útján történő támogatásával azok működésének megerősítése, a civil szektor fejlődésének elősegítése – magyarul az NCA a civil világ legfontosabb pénzosztó intézménye.)
A hazug lejárató kampány közpénzből való finanszírozására utal a CÖF és a nagyobbik kormánypárt olajozott együttműködése is: Selmeczi Gabriella szóvivő-asszony szinte azonnal a nevére vette a CÖF kampányát, illetve annak indulása óta több fideszes politikus vesz részt a kampány csúsztatásainak terjesztésében.
Magyarázatra szorul az a tény is, hogy:
- a lejárató kampány egyik legnagyobb nyertese az a Publimont nevű közterületi reklámcég, amely a BKV-felületek értékesítési jogával rendelkezik, és amelynek két tulajdonosa Nyerges Zsolt, illetve Simicska Lajos két érdekeltsége;
- az ún. Mahir-oszlopokon keresztül az ugyancsak Simicska-tulajdonban lévő MahirCityposter Kft. is részesült a lejárató kampány költségvetéséből,
- piaci hírek szerint a médiavásárlási feladatok nagy részét az az IMG nevű médiavásárló cég végezte, amely 2010 óta szinte minden állami közbeszerzésen favoritnak számít, sajtóértesülések szerint a Közgép-birodalomhoz tartozik, egyik vezetője pedig az a Patonai Péter, aki az első Orbán-kormány idején a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) elnök-vezérigazgatója volt.
Mindezek alapján a Haza és Haladás Egyesülettel rokonszenvezők közül egyre többen gondolják úgy, hogy a hazug, lejárató kampányt nem egyszerűen közpénzekből finanszírozzák, de e közpénzek nagy részéből a fenti céges szűrőkön keresztül magánpénz lesz, amely a Nyerges—Simicska-birodalomhoz vándorol.
Az Együtt 2014 szerint ezeket a kételyeket csak a CÖF tudja eloszlatni, mégpedig azzal, ha „forint-fillérre” elszámol a nyilvánosság előtt a lejárató kampány költségeivel és forrásaival – további titkolózásuk csak a gyanút igazolja.