Traumaverseny

A történelmi traumák személyes és társadalmi feldolgozásáról számos lélektani tanulmány megjelent már. Ám új szemszögből elemzi a témát Kovács Mónika pszichológus a Kollektív emlékezet és holokausztmúlt című kötetében (Corvina Kiadó).

2016. június 11., 21:20

A szerző az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának docense; a Hannah Arendt Egyesület elnöke. Könyvében arra vállalkozik, hogy a szembenézés problémáit – kiemelve a honi aktuálpolitikai viharokból – abszolút szakmai szempontok alapján elemezze. Legfőbb kérdései: miként lehet a történelmi tragédiákat társadalmi megbékélésben feloldani? Milyen út vezet a bocsánatkérésig és a megbocsátásig?

A kötetben arról is szó esik: Németországban politikai szinten ugyan lezajlott a szembenézés a náci múlttal, ám a családokban nem történt meg. Vizsgálatok szerint a háború utáni második, harmadik nemzedék tagjainak többsége úgy gondolja: felmenőiknek semmi közük nem volt a nácik rémtetteihez, áldozatok voltak ők is.

– A németeknél mégis erős konszenzus alakult ki, amely elítéli a nácizmust és minden kirekesztő eszmét. Intézményesített norma náluk az emberi jogokon alapuló demokrácia és a multikulturális társadalom. Magyarországon ilyen konszenzus nem jött létre. A múlthoz való viszony a rendszerváltás után összefonódott a pártok önmeghatározásával: a politikai identitások része lett – véli Kovács Mónika.

A politikai megosztottság a kollektív emlékezést is ellehetetleníti. Vélhetően ez is oka annak, hogy a múlt kérdései az embereket egyre kevésbé érdeklik. Kovács Mónika hazai kutatást is idéz: a megkérdezettek 68 százaléka válaszolta azt, hogy baráti körben szinte soha nem beszélgetnek a holokausztról, 20 százalékuk pedig csak ritkán.

Bár a bocsánatkérés formális politikai gesztusaira nálunk is akadt példa, ezeket hitelteleníti, hogy a közéletben erősödik a szélsőjobb. A Szabadság téren felállított kormányzati emlékmű pedig azt üzeni: a holokausztnak a nem zsidók éppolyan áldozatai voltak, mint a zsidók. Az ilyen történelemtorzítás az áldozatok és leszármazottjaik másodlagos traumatizálásához vezet. A náci és a kommunista bűnök mesterséges szembeállításával létrejött egy politikailag kiélezett traumaverseny, amely tovább mélyíti a konfliktust.

Kovács Mónika könyve arra is felhívja a figyelmet: az állandó bűntudatkeltés visszaüthet, és erősödhet a másodlagos antiszemitizmus.

A Könyvhéttel kapcsolatos cikkeinket itt találja. Kattintson!

Benjamin Appl világhírű német bariton és Villányi Dániel zongoraművész Franz Schubert Téli utazását adja elő a magyarországi deportálások 80. emlékévének kiemelt eseményén az Óbudai Zsinagógában szeptember 30-án 19 órakor. A koncert meglepetést is tartogat, hiszen Schubert kuriózumnak számító kórusművét, amelyet a 92. zsoltár héber szövegére komponált e koncert kedvéért tanulta meg Benjamin Appl.

Ady Endre és Léda kapcsolatának egyik tragédiája, hogy Léda 1907-ben halva született kislányt hozott a világra. Bár egyértelmű bizonyítéka nincs, Ady magáénak érezte a gyermeket. Néhány évvel később, már Ady halálát követően, szárnyra kapott a pletyka, hogy a költőnek van egy fia.

Sztártudósok, influenszerek és frissen megválasztott polgármesterek is összecsapnak a tizedik Brain Bar jövőfesztivál színpadán, olyan témákat vitatva meg, mint a marihuána fogyasztása vagy az eutanázia. Szeptember 26-27-én a Magyar Zene Házában 200 előadó és 120 program inspirálja az érdeklődőket arra: legyenek ők is tevékeny résztvevői a jövőjük alakításának.

2024. szeptember 18., 07:00

Egy gúnyos dalocska vezette el őt saját zsidósága felfedezéséhez. A vallás aztán komoly szerepet játszott az életében, segítségével közelebb került önmagához és a világhoz – többek között ez derült Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezőjéről. Réczei Tamás Dobd be magad! című műsora exkluzív módon csak a 168.hu felületén látható, ne hagyja ki!