Ed Sheeran mindent visz, brutális sztárgázsik repkednek a Szigeten
– Milyen a közönség szociológiai összetétele a Szigeten?
– A külföldiek és a magyarok fele-fele arányban jönnek el a Sziget Fesztiválra. A hétnapos bérletesek 75-80 százaléka érthetően külföldi, hiszen ők nemcsak egyetlen program kedvéért érkeznek Magyarországra, hanem nyaralnak, élvezni akarják a Sziget hangulatát, és szívesen belekóstolnak különféle programokba. A magyarok közül sokan inkább napijegyet váltanak. A látogatók átlagéletkora a tavalyi adatok szerint 23 év, elsődlegesen a 18 és 25 év közötti korosztály a célközönségünk. A főiskolai, egyetemi hallgatók, illetve a felsőoktatási intézményekbe frissen felvett fiatalok sokkal nagyobb számban képviseltetik magukat a Szigeten, mint a társadalom egészében. Kialakult már egy visszajáró fesztiválgeneráció is.
– A külföldiek közül miért épp az angolok és a hollandok vannak a legtöbben?
– Tavaly történt meg először a Sziget történetében, hogy több angol volt, mint holland, és ez valószínűleg az idén sem változik. A hollandok régóta végiglátogatják Európa fesztiváljait, a Sziget ismertsége náluk majdnem olyan magas, mint Magyarországon, aminek az oka az ott tizenöt éve elkezdett marketingmunkánk. Az angoloknál az elmúlt években ugyancsak fölerősödött a fesztiválturizmus, ami tulajdonképpen önálló iparág. Az idén azonban várhatóan valamivel kevesebben jönnek a Szigetre, mint tavaly.
– A Brexittel is magyarázható ez a kisebb megtorpanás?
– Befektetőink közül van néhány szakember, aki Londonban dolgozik, ők is elemzik az okokat. Az év elején a brit sajtóban többször megjelent, hogy a Brexit miatt ezen a nyáron nehezebb lesz utazniuk Európába, új útlevelet kell váltaniuk. Ez otthon tartott angol fiatalokat, akik most inkább az egyébként telt házas hazai koncertekre, fesztiválokra látogatnak el. Az angol érdeklődők tavalyi nagy létszámához hozzájárult, hogy az ország legnagyobb fesztiválja, a Glastonbury abban az évben éppen szünetet tartott. Alapítója és fő szervezője, Michael Eavis öt évvel ezelőtt, amikor ugyancsak szüneteltek, azt tanácsolta a fiataloknak, hogy aki abban az esztendőben fesztiválozni akar, menjen Budapestre, a Szigetre.
– Tavaly mekkora költségvetésből működött a Sziget?
– Tízmilliárd forintból. Az idén 800 millióval többet költünk, főleg az előadókra.
– Ennyivel több sztárt hoznak, vagy brutálisan emelkedtek a gázsik?
– Mindkettő. A zeneiparban a nagyarányú, folyamatos áremelkedés sajnos nem állt meg. Az is igaz, hogy az idén igen erős programmal várjuk az érdeklődőket. Mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk ahhoz, hogy a művészeket ki tudjuk fizetni. Rögtön a nyitó napon a világszerte rendkívül népszerű, nagy stadionokat megtöltő Ed Sheeran lép fel (az interjú a nyitás előtt készült – A szerk.), a zárón pedig a Foo Fighters, valamint a Twenty One Pilots, és a közbeeső napokon is izgalmas programok várják az érdeklődőket.
– Tavaly hány látogatójuk volt?
– A hét nap alatt 550 ezer látogatót regisztráltunk, de mivel a bérleteseket mindennap számoljuk, ennél nyilván kevesebben jöttek ki hozzánk. Az egészen kiemelkedő esztendő volt. Úgy gondoljuk az előjelek alapján, hogy az idén talán ötszázezer nézőt regisztrálhatunk. A csökkenés nem aggasztó, de az okait elemeznünk kell. Azt már látjuk, hogy a hétnapos bérletekből fogytak gyengébben, vagyis a külföldiek jönnek kevesebben, a magyarok azonban többen lesznek.
– 2017 óta új tulajdonosuk van. A menedzsmentjogok önöknél maradtak? A programokat önök állítják össze?
– Igen, a menedzsmentjogok 2020 végéig mindenképpen nálunk vannak, de valószínűleg azután is. A tulajdonosoknak az a gazdasági szemléletük, hogy a menedzsment helyben maradjon, épüljön be a helyi közegbe, és naprakész információi legyenek.
– Van-e valamilyen közös érték, eszmény vagy adottság, ami a különböző programokra idehozza a Szigetre a fiatalokat?
– A Szigetnek van egy különleges atmoszférája, a nyitottság, a szemléletmód, egymás elfogadása. A fellépőket máshol is meg tudnák nézni a fiatalok, hiszen ezek a sztárok mindenfelé turnéznak a világban. Mégis, több százezer ember ebben a közegben akar a koncertjeik részese lenni.
– A kulturális vagy ízléskülönbség sem osztja meg őket?
– A huszonéveseknél nincs szoros műfaji kötöttség. Nagyobb az átjárás a különböző műfajok, együttesek, énekesek kedvelői között, mint a korábbi korosztályokban.
– A jegyeladások alapján ki lesz az idei év legnagyobb kedvence?
– A nyitónap a legnépszerűbb, amikor Ed Sheeran lép fel. Érdeklődésben ezt a zárónap követi. A hétvége erős, főleg, ha jó az idő, azt reméljük tehát, hogy a szombat is rengeteg embert hoz ki a Szigetre. De a nyitónapot aligha lehet felülmúlni.
– Változott-e az idén a beléptetési rendszer?
– Az utóbbi három évhez képest nem változott. Már kötelező is elvégezni a chek-int. Az elmúlt három évben is ezt csináltuk már. Ez azt jelenti, hogy rögzítjük a személyi igazolvány adatait, amelyek alapján azonosítani tudjuk az adott karszalag viselőjét, és amikor ki- és belép, a fénykép segítségével meg tudjuk állapítani a kilétét.
– Ez a gyakorlat csak a biztonságot szolgálja?
– Igen, és mellékhatásként csökkenti a jegyekkel való visszaélések számát is. A bűncselekmények száma egyértelműen csökkent, amióta ezt a módszert alkalmazzuk. A rossz szándékkal érkezők számára elrettentő hatású, megelőző intézkedés. A személyes adatokat egyébként nem használjuk más célokra, így marketingre sem.
– Tervezték személyes, online felhasználói fiók létrehozását is, amivel a belépést is megkönnyítenék. Mikor vezetik be?
– Az ehhez szükséges jogszabály későn született meg, így az idén már nem tudjuk bevezetni. Az a cél, hogy a látogató beleegyezésével egy önálló felhasználói fiókot hozzunk létre, ahová tulajdonosa fel tudja tölteni a személyes adatait. Ha ez megtörténik, a belépéskor nem kell végigcsinálni a procedúrát, és a rendszer egyéb praktikus előnnyel is szolgál majd.
– Azt ígérik, „zöldebb” lesz a Sziget. Mitől?
– Régi törekvésünk és gyakorlatunk tavaly kapott nagyobb hangsúlyt, amikor az eldobható poharakat kitiltottuk a fesztiválról. Az ételeket már korábban is csak lebomló anyagokba vagy papírba lehetett csomagolni. Fél siker volt a szívószálkampányunk, tavaly már megfeleztük a kiadott szívószálak számát, az idén pedig már csak papír szívószálakat használunk. Összességében: csökkenteni szeretnénk a Sziget lábnyomát.