Sok brutalitás, kevés jó film
A a brit Junkhearts-nak ítélte a legjobb film díját a hivatalos versenyprogram zsűrije. A legjobb rendező Andrej Proskin lett az orosz közönség körében a legnagyobb érdeklődéssel várt és kisebb botrányt kavart Horda című filmjével. Máskülönben sem a hivatásos kritikusok, sem a bloggerek, sem a nézők nem voltak megelégedve a még mindig A-kategóriás, de jelentőségéből jócskán veszített fesztivál játékfilm kínálatával.
Tizenhét alkotás szerepelt június 21-30 között a moszkvai filmfesztivál hivatalos versenyprogramjában, de általános megítélés szerint sokkal érdekesebbnek bizonyultak a dokumentumfilmes és más szekciókban versenyen kívül vetített filmek. A Nyikita Mihalkov nevéhez fűződő rendezvény programigazgatója előzetesen azt ígérte, hogy a fesztivál megmutatja mindazt, ami a legaktuálisabb a mai filmművészetben, a kritikusok ellenben úgy látták, hogy jobbára középszerű, ugyanakkor egymástól stílusban, megfogalmazásban, igényességben összemérhetetlenül eltérő munkák közül kellett a nemzetközi zsűrinek választania.
A fődíjas Junkhearts (Hulladékok, rendező: Tinge Krishnan) felkavaró történet a személyiség széthullásáról, az emberi kapcsolatok kibírhatatlan nehézségeiről. Főhőse egy leszerelt katona, poszttraumás szindrómában szenvedő magányos alkoholista, aki homályos indítékból magához fogad egy hajléktalan lányt, és ez a cselekedete gyökeresen megváltoztatja az életét. A katonát játszó Eddie Marsan kapta a legjobb férfi szereplő díját.
A nemzetközi zsűri különdíja – általános meglepetésre – az első filmes mexikói Kenya Marquéz Fecha de caducidad (Szavatossági idő) fekete komédiájának jutott.
A legjobb rendezőként díjazott Andrej Proskin Hordája, amelynek létrejöttét az orosz pravoszláv egyház egyik tudományos-kutató intézete támogatott, egy 14-ik századi történetet beszél el: az Arany Horda kánja magához rendeli Alekszijt, a kijevi metropolitát, hogy miután kuruzslók, sámánok, katolikus papok kudarcot vallottak, most Istene segítségével ő gyógyítsa ki a hirtelen támad vakságából a kán anyját. (Szerepében Roza Hajrullina kapta a legjobb női alakítás díját). A vetítés utáni sajtóértekezleten elhangzott, hogy a film alkotói istenellenek és oroszellenesek, míg mások szerint a Horda a pravoszláv hit felsőbbrendűségét közvetíti. Felemás módon fogadták az elbeszélés naturalizmusát, az egymásra licitáló brutális jeleneteket. Ezzel együtt az azóta is tartó vitában a nézők és a filmszakemberek elismeréssel beszélnek a rendező által alkalmazott képi nyelv átütő erejéről és a megvalósítást profizmusáról, amit a nemzetközi zsűri díjjal emelt ki. A Hordát két évig forgatták, a film költségvetése háromszáz millió rubel.
Állva tapsolták meg a nézők, és három díjat is besöpört az olasz Stefano Sollima A.C.A.B. (All Cops Are Bastards) című mozija, amelyben három volt rendőrségi kommandós harcol a törvények betartásáért, a rendért, az erőszak ellen, miközben nyakig süllyed az erőszakban és brutalitásban. Korunk aktuális problémáinak feldolgozását ismerte el díjjal a külföldi filmkritikusok szövetsége, a Fipresci, hasonlóképpen értékelte a filmet az orosz filmkritikusok zsűrije, valamint az oroszországi filmklubok szövetsége.
A közönségdíjat Ferzab Ozpetek Magnifica presenza vitte el.
Magyarországot Szabó István Az ajtó című filmje képviselte.
Ajánlat:
A