Reménytelen útkeresés, vak tárlatvezetés – Enyedi-tanítványok Cannes-ban

A Berlinálén a Testről és lélekről című filmjével fődíjat nyert Enyedi Ildikó két tanítványa is meghívást kapott a 70. cannes-i fesztivál versenyszekcióiba.

2017. május 27., 08:25

Szerző:

Kristóf György első játékfilmje az Out, az Un Certain regard (Egy bizonyos néőzpont) nevű válogatásban versenyez, amely a fesztivál második legjelentősebb programja. Szentpéteri Áron Láthatatlanul című kisfilmjét pedig a diplomarendezéseket felvonultató Cinéfondation válogatásban mutatták be, ahol korábban Mundruczó Kornél, Kocsis Ágnes, Szimler Bálint, Kárpáti György Mór és Andrasev Nadja is szerepelt.

Ieva Aleksandrova-Eklone szlovák színésznõ, Kristóf György és Ieva Norvele Kristof szlovák színésznõ az Out bemutatóján
Fotó: MTI/EPA/Sebastien Nogier

A művészfilmeket és kísérletező műveket felvonultató szekcióban mutatták be a finanszírozást illetően szlovák többségű szlovák-magyar-cseh-francia-lett koprodukciót, az Outot, amelyhez a Magyar Nemzeti  Filmalap 44 millió forintos gyártási támogatással járult hozzá. Jóllehet a film nem Magyarországon játszódik, művészi és kreatív szinten teljesen magyar. A kassai születésű rendező mellett ugyanis a film operatőre Pohárnok Gergely, a társ-forgatókönyvíró Horváth Eszter és Papp Gábor, az egyik vágó  Dunai László volt. Főszereplője pedig az egykori Krétakör Színház kiváló művésze, Terhes Sándor, aki egy állását elvesztő szlovákiai magyar munkást alakít.

Ágoston egy hirdetés nyomán a lettországi Rigában talál egy hajógyári állást,  ahova kényszerből indul el, hátrahagyva feleségét és felnőtt lányát. A kikötőben kiderül, hogy a hirdetés átverés volt, a szebb jövő ott sem létezik, Ágoston mégsem tér haza, hanem furcsa és abszurd találkozásokba bonyolódva sodródik, miközben megpróbálja azt az álmát megvalósítani, hogy végre egy igazi nagy halat fogjon ki a tengerből.

Kristóf György a szülei korosztályáról készített egy közép-európai odüsszeiát, amelyben nem maga a történet a lényeg, hanem a rendszerváltás előtt született generáció életérzése. Tény, hogy a határok ma már átjárhatók a volt keleti blokk országai között is, a kalandra is vágyó fiatalokkal ellentétben azonban a gazdasági migráció az ötven felettiek számára inkább csak reménytelen útkeresés, egzisztenciavesztést jelent.

Kristóf György a miskolci egyetem filozófia szakos hallgatója volt, majd a budapesti Színház- és Filmművészeti egyetemre felvételizett, de nem vették fel. A filmes iskolát Prágában végezte el. Enyedi Ildikót tartja mesterének, aki szárnyai alá vette, elvitte magával forgatásokra és az osztálya óráira is beengedte.

Szentpéteri Áront viszont felvették a Színművészeti Egyetem mester képzésére, ahol jelenleg Enyedi Ildikó osztályának hallgatója. Láthatatlanul című 32 perces vizsgafilmje egy olyan kiállításon kezdődik, ahol a látóknak lehetőségük van kipróbálni, milyen fény nélkül megtapasztalni a világot. Itt találkozik egymással Anna, aki a barátjával érkezik a kiállításra, és Balázs, a vak tárlatvezető, aki közeledni próbál a lányhoz. A találkozás felszínre hozza a látó pár viszonyainak problémáit, miközben a lány és a vak fiú találkozásából kiderül, hogy a vágy, a szorongás, a kíváncsiság,és a bizonytalanság mindenkinél ugyanúgy működik, akkor is  ha lát az ember, és akkor is, ha nem.