Otthon, rémes otthon

2016. október 8., 07:42

Kóbor Barbara Az utolsó nap éjszakája (Athe­­­naeum Kiadó) című könyvében rendkívül nyomasztó, ám nagyon is hétköznapi élethelyzetet mutat be. Az utóbbi években egyre népszerűbb domestic noir műfaj voltaképpen egyfajta krimi, a szokásos családfogalom thrillerszerű kifordítása.

koborbarbarakonyvAz otthon ideális esetben a biztonságot jelenti, a család pedig a szeretetet – de nem a domestic noir műfajában. Ezekben a regényekben az otthon nem a béke és a nyugalom szigete, sokkal inkább a rettegés és a magány börtöne. A női főszereplő fokozatosan ébred rá, hogy a mellette élő férfi nem a védelmezője, hanem az ellensége.

A bántalmazás nem szükségszerűen fizikai: a lelki terror, az uralkodás, a megaláztatás pontosan ugyanúgy teszi a nőt az otthona és a férje foglyává, mint a folyamatos ütlegelés. Ez a viszony szolgáltatja az első könyves szerző, Kóbor Barbara regényének hátterét is. A karácsonyi időszakban – épp a szeretet és a család ünnepén – Párizsban játszódó történetben a politikus férje elől álmaiba menekülő Séverine Bonheur emberrablás áldozata lesz, majd a hirtelen felgyorsuló események sodrásában egyre sebesebben halad a megoldást és megnyugvást egyáltalán nem kínáló végkifejlet felé. E tekintetben pontosan úgy zajlik minden, mint a való életben: a pszichológia szakot végzett író fejezetről fejezetre rekonstruálja azt a lelkiállapotot, amely lehetetlenné teszi a nők számára a szökést az igazi fogságból. Abból, amely nem néhány órán át tart, amíg kiszabadítják az emberrablóktól, hanem élethosszig az elnyomó férj mellett.

Ó.-M. D.