Otthon, rémes otthon
Kóbor Barbara Az utolsó nap éjszakája (Athenaeum Kiadó) című könyvében rendkívül nyomasztó, ám nagyon is hétköznapi élethelyzetet mutat be. Az utóbbi években egyre népszerűbb domestic noir műfaj voltaképpen egyfajta krimi, a szokásos családfogalom thrillerszerű kifordítása.
Az otthon ideális esetben a biztonságot jelenti, a család pedig a szeretetet – de nem a domestic noir műfajában. Ezekben a regényekben az otthon nem a béke és a nyugalom szigete, sokkal inkább a rettegés és a magány börtöne. A női főszereplő fokozatosan ébred rá, hogy a mellette élő férfi nem a védelmezője, hanem az ellensége.
A bántalmazás nem szükségszerűen fizikai: a lelki terror, az uralkodás, a megaláztatás pontosan ugyanúgy teszi a nőt az otthona és a férje foglyává, mint a folyamatos ütlegelés. Ez a viszony szolgáltatja az első könyves szerző, Kóbor Barbara regényének hátterét is. A karácsonyi időszakban – épp a szeretet és a család ünnepén – Párizsban játszódó történetben a politikus férje elől álmaiba menekülő Séverine Bonheur emberrablás áldozata lesz, majd a hirtelen felgyorsuló események sodrásában egyre sebesebben halad a megoldást és megnyugvást egyáltalán nem kínáló végkifejlet felé. E tekintetben pontosan úgy zajlik minden, mint a való életben: a pszichológia szakot végzett író fejezetről fejezetre rekonstruálja azt a lelkiállapotot, amely lehetetlenné teszi a nők számára a szökést az igazi fogságból. Abból, amely nem néhány órán át tart, amíg kiszabadítják az emberrablóktól, hanem élethosszig az elnyomó férj mellett.
Ó.-M. D.