Manon

Egész estés balett igazán kevés van, amit mai zenés színházak a műsorukra tűzhetnének. Ehhez képest szinte meglepő, hogy Sir Kenneth Macmillan egyik leghíresebb koreográfiáját, mely több mint negyven éve született, most először táncolja el az Operaház balett-társulata. (Melynek persze Magyar Nemzeti Balett a neve, mi más is volna.)

2015. március 22., 09:50

Igaz, a szerencsések láthatták már Magyarországon korábban is az alkotást, futólag, vendégjátékok keretében, de repertoárra most először kerül: parádés – és hármas – szereposztásban, megőrizve az eredeti mű minden elemét, a tánclépésektől a díszleten át a jelmezekig.

Van, aki a Manont a macmillani pálya egyik csúcsának, az érett mester fontos összefoglalásának tartja, van, aki a populizmus felé tett (megbocsájthatatlan) gesztusának. Tény, hogy az akkor már jó ideje a királyi balett élén álló öntörvényű zseni ezzel a művével nagy közönségsikert (is) aratott, s ami nem igazán volt rá jellemző élete során: a szakma mindig nagyra tartotta, a hivatalosság is elismerte (igazgatói és lovagi címek formájában), a közönség azonban nehezen fogadta be a „hagyományos” balett szépségeszményétől való tudatos elfordulását.

Mindennek, ennyi év után, már nemigen maradt jelentősége. A táncművészet annyit változott az elmúlt évtizedekben, annyi tabu dőlt le és annyi határ átlépődött, hogy a mai néző szinte már andalító, klasszikus balettként gyönyörködik a Manonban, még akkor is, ha a harmadik felvonás szomorú, mocsaras vidékeket és még annál is szomorúbb történetet idéz. A szellemes lépéskompozíciók is elvesztették mára meghökkentő tartalmukat, s mit az egykori táncosok a nehézségek csúcsának éreztek, mára (szinte) rutinfeladattá vált.

Egy szó mint száz: minden tekintetben megérett a helyzet a Manon pesti bemutatójára. Melyet a társulat nagy lelkesedéssel és alázattal abszolvál. Magam Nakamura Shokóval a címszerepben láttam – nagy japán turistakontingens körében, akik eljöttek Európába, hogy lássanak végre egy japánt, aki párizsi kurtizánt alakít.

Így kerek a világ.

Nádas Sándor

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.