Kupleráj – De mit csinálnak a ribancok a kunyhóban?

Sorozatunk egyfajta szótár: az egyes szócikkek emlékfoszlányokat idéznek, hangulatképeket adnak. Városrészekről, a szocializmus eltűnt intézményeiről és eseményeiről szólnak a bejegyzések.

2018. április 22., 19:38

Szerző:

Először egy kis etimológia – ha már ilyen kényes (kéjes?) címszóba vágtam bele.

A címben is ott lévő kuplerájjal azonos jelentésű bordély szavunk 15. századi vándorszó, eredeti, latin jelentése kunyhó. A kupleráj német eredetű, a nőknek erkölcstelen életre való csábítása, közvetítése; kerítés jelentésű Kupplereiból való. A kerítő jelentésű kupler első adata 1710-es. A nyilvánosház ennek szépítő változata. Az ugyancsak bordély jelentésű örömtanya viszont enyhén rosszalló. A beteljesült nemi kielégüléssel járó jó érzés, gyönyör jelentésű kéjből kisebb szóbokor nőtt ki, többek között a kéjnő.

A kurva szláv eredetű, valószínűleg a kakas jelentésű ősszláv kurból jött, és valójában tyúk a jelentése. Az örömlány kifejezés is enyhén rosszalló. Rokon értelmű a szerb-horvát vagy szlovén ribanc, a ringyó, az ismeretlen eredetű szajha. Tréfás hangulatú a sarki csillag, a barázdabillegető madárnév mintájára létrehozott paráznabillegető. Ma – mióta újra tudomásul vett „iparág” – a köznyelv szexuális kisiparosnak csúfolja. Az erkölcsileg, nemileg kiszolgáltat jelentésű, latin prostituál kifejezés 1710 körül tűnt fel nyelvünkben. Ebből származik a prostitúció. A prostituáltból csonkítással keletkezett a prosti.

Közhely: a prostitúció egyidős az emberiséggel. Az ókori görögöknél a hetéra szabályos foglalkozás volt, sőt bizonyos tiszteletféle övezte. (Eladó hatér’ a hetéra. Rabszolganők voltak ők azért, ha műveltek is.) A Biblia szerint a jeruzsálemi templom mellett több nyilvánosház is működött. A kicsapongásairól és orgiáról is hírhedtté vált Rómában szintén virágoztak az úgynevezett lupanariumok.

Szabályos foglalkozás volt Japánban gésának lenni. A 17. század kurtizánjai tökéletesre fejlesztették a (férfi)szórakoztatás művészetét. Hosszú tanulóéveket töltöttek azzal, hogy megfeleljenek a követelményeknek. Turisták tíz- és százezrei utaznak a Távol-Keletre – főként Thaiföld környékére –, hogy megbizonyosodjanak az ottani masszázsszalonok különleges szolgáltatásairól, technikás kiszolgálónőiről.

Párizs legendás volt bordélyairól, szalonjairól – különösen a 19. század vége felé, a világkiállítás körül –, erről Toulouse-Lautrec, Modigliani képei, Zola regényei is beszélnek.

A párizsi Pigalle, a londoni Soho, a hamburgi Sankt Pauli, a frankfurti Bahnhof Viertel folyamatosan vonzza a szexturistákat, a legismertebb azonban az amszterdami Rosse buurt, ahol külön városnegyedbe – a legrégebbibe – tömörítették a bordélyházakat. Hollandiában is tiltották a prostitúciót 1815 és 1996 között, akkor azonban úgy döntöttek, megadóztatják, 2000-től pedig a kuplerájok is törvényesen nyitva tarthattak. Becslések szerint jelenleg kétezer bordély működik, és harmincezer örömlány dolgozik Hollandiában.

Magyarországon először a pozsonyi bordélyház szerepel a levéltári adatokban, 1373-ban. A szifilisz terjedése miatt azonban – Európa többi országához hasonlóan – az adófizető kupit 1492-ben betiltották, és csak 1867-ben engedélyezték újra. Virágkorukat a 19. század vége felé élték. A törvényesség évtizedeiben a bordélyok szabályozása és rendszeres ellenőrzése a rendőrség és a tisztiorvos feladata volt. Ebben az időszakban váltak ismertté olyan új kifejezések is, mint a bárca – a kéjhölgyek hatósági és orvosi engedélye –, a madám vagy éppen a strici.

A kiegyezéstől 1926-ig engedéllyel üzemelhettek bordélyházak, Pest város tanácsa ugyanis 1867. október 31-én elfogadta a kéjelgésről, a bordélyházakról és a kéjhölgyekről szóló szabályrendeletet. Budapesten a legtöbb kétes hírű ház a VI. kerületben, a Király, a Mozsár, a Nagymező és az Ó utcában; a VII. kerületben az Akácfa, a Dob, a Dohány, a Hársfa utcában; a VIII. kerületben pedig a Conti (ma Tolnai Lajos utca), a Bérkocsis és a Nagyfuvaros utcában működött. Érdekesség: A Conti utcában volt a Szociáldemokrata Párt székháza és a Népszava szerkesztősége, finom utalásként arra, hogy a politika és a kupleráj nem áll távol egymástól.

A luxusbordélyok a belvárosban, a Királyi Pál, a Képíró, a Bástya és a Magyar utcában üzemeltek. A legismertebb az V. kerületi Magyar utca 34. Itt volt a Maison Frida luxuskéjlak, ahol nemcsak szexuális szolgáltatásokat lehetett igénybe venni, de Frida asszony szállást, étkezést is biztosított, szalonja pedig a szórakozásról is gondoskodott. A Maison Frida országszerte jól ismert bordélyház volt, eleganciájáról és nemileg képzett kéjnőiről volt híres. „Pesti humorral, ez az intézmény olyan nélkülözhetetlen volt, mint a Polgármesteri Hivatal, az Elektromos Művek (...) Vagyon állt mögötte, a tőke, az ipar, a főnemesség, a kereskedelem urai” – olvasható Császtvay Tünde kitűnő könyvében.

Minden városkában (irodalmunk és filmművészetünk tanúskodik erről), amíg lehetett, nős és nőtlen polgárok szórakoztató intézményeként működött „vörös lámpás” ház. (Lásd: Egy erkölcsös éjszaka – Makk Károly remek filmje Hunyady Sándor még remekebb írásaiból.)

1926-ban aztán végleg bezáratták a piros lámpás házakat, ettől azonban a titkos örömtanyák még tovább működtek. Most már mint garniszállók – de a köznyelvben változatlanul kuplerájok.

Én olyan környéken laktam gyerekként (a Rózsák terénél), ahol sok ilyen – nem „mezonfridai” szintű – kupleráj működött. Az Alsó erdősorban egymás mellett két földszintes házikó – talán 1950-ig.

Egyszer kisgyerekként berúgtuk a labdát a házikó ablakán. Nyolc-kilenc éves lehettem akkor, és máig előttem a kép, ahogy nadrágjukat futás közben felhúzó, gombolkodó férfiak loholnak fenyegetőzve utánunk (még el se mentek, s miattunk elrohantak), a kurva nénik (ahogy mi hívtuk őket) álltak a kapuban, és rikácsoltak. (E két házat, amikor a hivatásosokat kizavarták onnan, lumpen családokkal töltötték meg, s elég kaotikus állapotok uralkodtak ott továbbra is – később lebontották, és általános iskolát építettek a helyén.)

Ismertem még a Munkás utca 5. alatti kupit, pontosabban két iparosnőjét – akikkel egy házban laktunk. Egyiküket az őt rendszeresen látogató fuvaros kivette onnan, és feleségül vette. Nagyszerű anya lett belőle. (Bár néha berúgott, ilyenkor egy-két napra eltűnt, majd a férje megtalálta, elverte, hazahozta, s innét a következő részegségig – ezek közt évek teltek el – megint példaszerű, rendkívül tiszta háziasszony és remek családanya lett, konyhájának kövéről enni lehetett volna.)

A másik S. néni volt. Őt első férje, Sz. bácsi kényszerítette a kuplerájba, s amikor az 1945 hideg telén meghalt (holtteste nyitott koporsóban két napig ott hevert a poroló előtt az udvarban), visszavonult. Évek múlva feleségül vette őt egy kedves nyugalmazott főpincér. S. bácsi korábban bejárta Észak-Afrikát (több jól értesült szerint nemzetközi zsebmetszőként ügyködött Tunisztól Casablancáig). Kedves, békés idős házaspár lett belőlük, mindig karon fogva jártak, néha lejöttek hozzánk, vasárnap délutánonként römiztek a szüleimmel.

A hazai bordélyok – masszázsszalonnak vagy éjszakai bárnak álcázva magukat – persze azóta is működnek. Csak Pesten legalább ezer ilyen intézmény van ma is. 

Utolsó útjára indult az ország véleménydiktátor celEBje, Demény, az imádnivaló, „kötsög” vizsla, akinek mindig mindenről volt véleménye. Magos Judit, aki könyveket írt Deményről, közösséget épített a sajátos karakterű kutyája követőiből, kedden közölte a közösségi médiában, hogy Demény átkel a szivárványhídon.