Hegedűs a háztetőn

A veszprémi Pannon Várszínház hagyománytisztelő előadást tartott, bebizonyítva, hogy kitaposott ösvényen járva is lehet jelentős művet alkotni. És ennek bizonyítására, bizony, keresve sem lehet megfelelőbb darabot találni a Hegedűsnél, hiszen az egész munka a tradíció tiszteletéről (és megújítva megőrzéséről) szól, legyen szó egy zárt, kicsiny faluról, egy évezredes históriával rendelkező népről, egy zenei kultúráról vagy akár egy musicalről.

2014. szeptember 9., 11:37

Vándorfi László és negyvenfős (!) csapata nemcsak a darab szellemét tisztelte, hanem a szövegkönyvet és a kottákat is, a csaknem háromórás, látványos előadás hűen követi a nagy elődök nyomvonalát, miközben sok tekintetben meg is haladja azt – a koreográfiában, például, vagy a zene szerepében. (A nagy tudású klezmerzenészek – nem véletlenül vannak végig a színpadon – fontos, szereplő elemei a darabnak, és nem csak arra szolgálnak, hogy eljátsszák a dalok alá valót: a második rész elején külön kis koncertjük van, s nem csak azért, mert ez a rész tematikusan és dramaturgiailag is soványabb az előzőnél – ez meg az epikus alapanyag, Sólem Aléhem: Tóbiás, a tejesember következményéből fakad.)

Vándorfi biztos kézzel tereli a társulatot a szomorúságos, mégis megkönnyebbülést hozó végkifejlet felé, jelenetről jelenetre aprólékosan kidolgozva mindenki feladatát: jó látni, mennyire együttműködő, egymást segítő csapat ez. (A rendezőt ebben az összműködésben pompásan segíti Váradi Katalin, a karmester, és Krámer György, a koreográfus. Mindketten a színpadon töltik az előadást, Krámer a rabbi szerepében – nyilván azért, hogy a mozgásokat személyesen tudja felügyelni, segíteni.) Ezekből következik aztán, hogy az ember, bár jól ismeri a történetet, a fordulatokat és persze a zeneszámokat is, mégis feszült figyelemmel követi az előadást.

Minden színészt dicséret illet, mellékszereplőtől a főszereplőig, teljes erővel küzdenek mind az idegen környezettel és a zenei hangokkal, s jobbára sikeresen is. Emeljük ki még Kovács Yvette Alidát, aki sokfunkciós, jól mozgatható díszletet tervezett, s mégis egyszerűt – illik Anatevkához és a darabhoz.

Szép este volt.

Jolsvai András