Erre hivatott a becsületgyilkosság

Nelofer Pazira afgán származású kanadai rendező, színész, író, újságíró dél-európai útja során a napokban Budapestre is ellátogat. Pazira kora gyermekkorát Kabulban töltötte, átélte Afganisztán szovjet megszállását, majd a család 1989-ben kivándorolt Kanadába.

2011. szeptember 17., 06:58

Nelofer Pazira ott szerzett diplomát angol irodalomból és újságírásból, majd antropológiából, szociológiából és teológiából is. A magyar közönség számára neve a Kandahár című film révén lehet leginkább ismert, amelyben főszerepet játszott, vagy a saját rendezésű Return to Kandahar (Visszatérés Kandahárba) című, önéletrajzi ihletésű filmje nyomán.

A filmezés mellett számos helyen publikált újságcikkeket, 2006-ban pedig megjelent A Bed of Red Flowers: In Search of My Afghanistan című, szintén saját élményeit feldolgozó könyve is, amely megnyerte a Drainie-Taylor önéletrajzi díjat. Pazira karitatív tevékenységben is aktív: 2003-ban az afgán nők megsegítésére létrehozta a Dyana Alapítványt, melynek fő célja a nők bevonása az oktatási rendszerbe. Nelofer azt vallja, munkásságával a kritikai gondolkodás fontosságára és a megkövesedett erkölcsi normák megkérdőjelezésére szeretné felhívni a figyelmet, az alapvető emberi értékek tisztelete mellett.

Magyarországi látogatásának fő célja Becsület (Act of Dishonour) című filmjének bemutatása, amelyet 2011. szeptember 21-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthat először a magyar nagyközönség. A Becsület szintén személyes élményekből táplálkozik és hűen tükrözi Pazira saját, két merőben más kultúra határmezsgyéjén való létezését. A Becsület a szélsőségek filmje, amelyben drámai módon ütközik Kelet és Nyugat, szabadság és az íratlan törvények által szabályozott zárt világ, szerelem és halál, szégyen és tisztesség.

A létért való örökös küzdelem közepette felértékelődik a becsület – még az ártatlanok is nagy árat fizetnek érte. Mena, a fiatal, szép menyasszony Észak-Afganisztán egyik eldugott falucskájában, a szokásoknak megfelelően teljes elszigeteltségben éli mindennapjait. Mena és jegyese, Rahmat alig érintkeznek, de mindketten féltőn óvják kapcsolatukat. A kanadai forgatócsoport, amely a faluba érkezik, Mena számára egy új, a tabukon túl létező világra nyit ablakot, de a szigorú törvények fényében a szabadság csupán egy végzetes illúzió marad…

A film központi témája tehát a közösség becsületén esett szégyenfoltot lemosni hivatott becsületgyilkosság intézménye. Ahogyan Mejgan (Nelofer Pazira), aki mint tolmács közvetíteni próbál két kultúra között, úgy keresi a film a választ arra, hogy van-e középút a szélsőségek között, áthidalható-e a két merőben más erkölcsi rendszer közötti szakadék – talán olyan közös emberi értékek hangsúlyozásával, mint a megbocsátás és az egymás iránti tisztelet.