Egykorvolt életünk

Alig két tucat kép a Cultiris Galéria szűk tetőterében: vázlatnak is csak vázlat egy olyan gazdag életmű esetében, mint a Szalay Zoltáné.

2014. október 10., 09:29

A válogatás szubjektív és esetleges, és – nyilván a helyszín miatt – a kultúraközeli portrék dominálnak benne, olyan, mára klasszikussá lett alkotások, mint a Psota-, Latinovits- vagy Örkény-portré. És hiányoznak a politikaközeli művek, pedig a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján sok olyan történelemformáló esemény történt, melyről csak a Szalay gépe tudósított – igaz, azoknak a műveknek (melyekkel itt-ott, más tárlatokon már találkozhattunk idén, a negyedszázados évforduló kapcsán) dokumentumértéke ma már felbecsülhetetlen. De itt – jól láthatóan – inkább a művész mutatkozik meg, nem a tudósító. A portrékban és a zsánerképekben egyaránt.

Az első falon három kép a pályakezdés éveiből. A kor divatjának megfelelően afféle kváziriportképek, gondosan megtervezett, beállított és bevilágított alkotások, melyek mégis igyekeznek a spontaneitás látszatát kelteni, egy elcsípett pillanat illúzióját.

Válasszunk ki egyet közülük.

Ez egy hatvanötös kép, az első vidéki lottóötös boldog nyerteseit ábrázolja. Kevés szomorúságosabb képet láttam életemben. A nyertesek valami rezignált beletörődéssel hagyják magukat a fényképezőgép elé terelni (bizony, ezek olyan idők voltak, amikor még senkinek nem jutott eszébe személyiségi jogokra hivatkozni, amikor az állam nyíltan és atyáskodva sétált be a magánéletünkbe, s amikor a lottónyeremények átvételét még a filmhíradó is közvetítette), a férfi félig lehunyt szemmel tűri a vegzatúrát, a fiú, jól látszik, szégyelli az egész felhajtást, a lakást, a szüleit, csak az asszony arcán látszik valami remény, hogy ettől talán jobb lesz, kicserélik a nagyszekrényt, megjavítják a kerítést, és talán befizetnek egy Wartburgra. És talán még malacra is telik a háztájiba.

A fotográfus, akinek nyilván hivatali teendője volt ez, megörökíteni a nyerteseket, ügyesen a kép szélére tolja a családot, és a kompozíció másik pillérévé emeli a hármas osztatú tükröt a komóddal, amely akkoriban minden falusi és külvárosi porta mellőzhetetlen kelléke volt. Tetején a művirág koszorúk (melyek halottak napja táján tettek egy körutat a temetőben, aztán visszavándoroltak a tükörhöz), alul meg a nippek, táncos pár, búsuló juhász, bagoly. A tükör láttatni engedi a tisztaszoba további részeit is, a nagyasztalt virággal és viaszosvászon terítővel, a kétajtós, rozoga szekrényt és a sivár falakat.

Milliók éltek így akkoriban. Tisztaszobával, otthonkával, fejkendőben, vasutassapkában. Ha tetszik, ez a kép azt üzeni, mindannyiunkból lehet milliomos. De ha jobban megnézzük Szalay Zoltán gondosan kimunkált alkotását, rájöhetünk, hogy e szomorú kép üzenete egészen más. Arról beszél, hogy ezen a mozdíthatatlan világon még a pénz sem segíthet.

Nem tudjuk persze, mi lett a sorsa az örkényi lottónyerteseknek. De azt igen, mi lett a sorsa annak a világnak, amelyben éltek, éltünk.

J. A.

Tegnap 18:44

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.