Cseri Péter: Életjáték

2017. május 8., 11:02

Szerző:

Nem könnyű ám kiállni ismeretlen emberek elé a színpadra. Hangosan, érthetően beszélni, magabiztosan mozogni, figyelni a másik végszavára. Pláne, ha az ember nem színész, csak egy közmunkás Szomolyán, egy világtól elzárt kis faluban. Nem is járt színházban már vagy huszonöt éve, utoljára talán szakmunkástanulóként látott valami zenés darabot Miskolcon. Ritkán fordul elő, hogy mindenki feszülten figyel arra, amit mond. Most az is kíváncsi rá, akinek az élete semmiben sem hasonlít az övéhez. Például annak, aki a nézőtéren ül, fehér a bőre. Soha nem lakott putriban. Egyszer sem élte át, milyen érzés fogvacogtató hidegben aludni. Egyszer sem kuncsorgott a polgármesternél, hogy adjon már közmunkát. Soha nem zavarták ki a hivatalból, mert csúnyán beszélt az ügyintézővel, aki órákig váratta a folyosón. Soha nem mondták neki, hogy ne jelentkezzen pincérnek sehová, mert ilyen barna bőrrel úgysem veszik föl. Soha nem rakták a kórházban a fekete szobába, ahová csak romákat fektetnek be. Senki sem vágta a fejéhez, hogy csak pénzért akar gyereket szülni. Soha nem üvöltötte le a fejét az orvos, hogy miért nem egyezik bele a császározásba. Nem vetette oda neki foghegyről a szülésznő, hogy szépen odakozmált a babája. Nem fordult elő vele az sem, hogy kilenc terhességéből csak öt gyerek született élve. Azért sem kiabáltak vele, ha saját felelősségére hazament a kórházból a családjához. Aki most a nézőtéren ül, azzal soha nem mernék megcsinálni, hogy úgy kötik el a petevezetékét, hogy arról előbb nem íratnak vele alá engedélyt. Nem is állt a gyerekszülés napján a gáztűzhely mellett, hogy megfőzze az ebédet a családnak, amíg kiérkezik a mentő. Soha nem okította őt a védőnő, hogy vegyen már végre rendes kiságyat annak a gyereknek, ha jó anya akar lenni. Még soha nem tanácsolta neki a rendőr, hogy ne kérjen távoltartó végzést a férje ellen, mert úgysem ér semmit. Hogy ne tegyen feljelentést az ura ellen, hiába veri őt rendszeresen, mert úgysem mennek ki, amíg vér nem folyik. Hogy szembesüljön vele: tényleg csak akkor mennek ki.

Aki a színpadon áll, azzal mindez megtörtént. Nem könnyű ám kiállni ismeretlen emberek elé, és eljátszani nekik az életét. Aztán kialszanak a reflektorok. Hazamennek a nézők. Ő is. Holnap közmunkanap.

FOTÓK: KOVALOVSZKY DÁNIEL

 

Éljen soká Regina! címmel mutatta be a Trafóban szomolyai közmunkások egy csoportja azt az előadást, amely a most először színpadra álló nyolc roma asszony személyes élményei alapján készült. A telt házas színházi produkciót – amely a Sajátszínház.org elnevezésű projekt keretében, a Norvég Civil Támogatási Alap támogatásával jött létre – vastapssal fogadta a budapesti közönség. Az előadás szereplői: Báder Renáta, Horváth Róbertné (Rita), Horváth Zsanett, Kállai Gergőné (Vali), Lakatos Rudolfné (Noémi), Orgon Ilona, Suha Judit, valamint a Krétakör profi színésze: Sárosdi Lilla. A dialógusokat Gyulay Eszter írta, az előadást Romankovics Edit rendezte.

 

FOTÓK: KOVALOVSZKY DÁNIEL

Benjamin Appl világhírű német bariton és Villányi Dániel zongoraművész Franz Schubert Téli utazását adja elő a magyarországi deportálások 80. emlékévének kiemelt eseményén az Óbudai Zsinagógában szeptember 30-án 19 órakor. A koncert meglepetést is tartogat, hiszen Schubert kuriózumnak számító kórusművét, amelyet a 92. zsoltár héber szövegére komponált e koncert kedvéért tanulta meg Benjamin Appl.

Ady Endre és Léda kapcsolatának egyik tragédiája, hogy Léda 1907-ben halva született kislányt hozott a világra. Bár egyértelmű bizonyítéka nincs, Ady magáénak érezte a gyermeket. Néhány évvel később, már Ady halálát követően, szárnyra kapott a pletyka, hogy a költőnek van egy fia.

Sztártudósok, influenszerek és frissen megválasztott polgármesterek is összecsapnak a tizedik Brain Bar jövőfesztivál színpadán, olyan témákat vitatva meg, mint a marihuána fogyasztása vagy az eutanázia. Szeptember 26-27-én a Magyar Zene Házában 200 előadó és 120 program inspirálja az érdeklődőket arra: legyenek ők is tevékeny résztvevői a jövőjük alakításának.

Egy gúnyos dalocska vezette el őt saját zsidósága felfedezéséhez. A vallás aztán komoly szerepet játszott az életében, segítségével közelebb került önmagához és a világhoz – többek között ez derült Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezőjéről. Réczei Tamás Dobd be magad! című műsora exkluzív módon csak a 168.hu felületén látható, ne hagyja ki!