Bécsi hódolat a filmnek

Ötven éve rendezték Bécsben az első filmünnepet, nem is sejtve, hogy hagyományt teremtenek. Kevesen gondolták, hogy ilyen népszerű lesz. Fél évszázad alatt mindössze kétszer maradt el a rendezvény: a kéthetes mozi seregszemle évről évre nagyobb tömegeket vonz. Az idei, a 48. Viennale ismét a nagy fesztiválokon már bemutatott filmekre összpontosít, olyanokra, amelyeket a forgalmazók talán be sem hoznak az osztrák mozikba.

2010. október 20., 20:40

Bár a Viennale nem versenyfesztivál, díjat az idén is osztanak, hármat is. A játék és dokumentumfilm kategóriában nemzetközi zsűri ítélkezik, emellett a FIPRESCI – a nemzetközi kritikusok szövetsége – és a közönség is kiválasztja kedvenc filmjét. A Viennale annyiban is követi saját hagyományát, hogy a kisebb városi mozikat is helyszínként használja, s ezzel segíti túlélésüket a gyilkos versenyben: a nagy multiplexek Ausztriában is elszipkázzák az amúgyis fogyatkozó közönséget patinás kicsik elől.

A program gigantikus: száznegyven játék – és dokumentumfilmet (80-60) vetítenek október 21. és november 3. között. Xavier Beauvois „Des hommes et des dieux” Of Gods and Men című, Cannesban nagydíjat nyert filmjét választották a nyitóestre, a záró film pedig Pedro Gonzalez-Rubió mexikói rendező Alamar című alkotása. A műsor nincs híján az igazi nagyságoknak: vetítik Sofia Coppola Velencében Arany Oroszlán díjat nyert „Somewhere „ című filmjét, és Woody Allen, Robert Rodriguez, Francois Ozon, Mike Leigh, Monte Hellmann alkotásai is megtekinthetők a két hét alatt Bécsben.

A Viennale erőssége a sokféleség. Az idén is távoli országok rendezői kapnak alkalmat a bemutatkozásra, és ezáltal egzotikus, kevéssé ismert világ tárul fel, különös, gyakran tragikus sorsok, új izgalmas tapasztalatok szerezhetők.

Erős a dokumentumfilmes szekció, ezen belül pedig sok a zenei film, a zenészportré. Special events címen rendeznek találkozókat alkotókkal. Köztük a 68 éves Lou Reeddel, akinek most elkészült első dokumentumfilmjét is bemutatják. A félórás film Reed százéves unokanővéréről szól.

Reflektorfényben Larry Cohen, amerikai rendező, és az idény elhunyt operatőr, William Lubtchansky – Jean-Luc Godard kevenc kameramanja - áll. Filmjeikből 12-12 szerepel a programban A filmmúzeum az osztrák némafilmnek szentel sorozatot. Kanadai és osztrák fiatal kísérleti filmesek munkáit külön mutatják be – miközben az idén osztrák film feltűnően kevés került be a programba. Utóbbi a

fesztivál honlapjántalálható.

További cikkeket olvashat Ausztriáról a

Szervusz Ausztriahonlapon