Az RTL szerint a kormány adónak álcázva akarja tönkretenni a vállalatot
Az RTL Magyarország szerint a reklámadó bevezetése durva kísérlet arra, hogy a kormány ellehetetlenítse az ország legnagyobb médiumát, amely „az elmúlt 17 évben bizonyította a pártoktól, és így a kormánytól való függetlenségét”.
A tévétársaság hétfőn azt követően juttatta el erről szóló közleményét az MTI-hez, hogy a fideszes L. Simon László beterjesztette az Országgyűlés elé törvényjavaslatát a reklámadó bevezetéséről, amelyet – elfogadása esetén – az árbevétel után, sávosan kell megfizetniük a médiacégeknek.
Az RTL Magyarország azt írta: megdöbbenéssel fogadták a törvényjavaslatot, az abban foglaltak szerint ugyanis az adó túlnyomó része – körülbelül 50 százaléka – az RTL Magyarországot terhelné. Az adó költségvetési hatása minimális – fűzték hozzá –, annak összege a közszolgálati média 78 milliárd forintos költségvetésének 11-12 százaléka, és nem sokkal több annál, mint amennyit a Magyar Nemzeti Bank idén reklámra költ – fogalmaztak közleményben.
Hangsúlyozták: az RTL tizenhét éve működik Magyarországon, ugyanúgy adót fizet, mint bármelyik másik gazdasági társaság az országban, tavaly is „jelentősen” hozzájárult a központi költségvetéshez. Ez az összeg nagyságrendileg ugyanannyi, mint a most tervezett médiaadó teljes összege, így – a társaság szerint – világos, hogy az adó kivetésének fő célja nem a költségvetési egyenleg javítása.
Közölték azt is: az RTL közvetve vagy közvetetten minimum 600 család megélhetését biztosítja, több mint 15 éve a legnézettebb televízió csatornát üzemelteti.
Kitértek arra is, hogy társaságuk profitábilisan működött az elmúlt években, ám a tervezett adó – amelynek módja és mértéke szerintük semmilyen demokratikusan működő országban nem ismert – a vállalatot több milliárdos veszteségbe taszítaná és ezzel veszélybe sodorná a magyar médiapiac legnagyobb független szereplőjének gazdaságos működését, annak egyes munkahelyeit és bizonyos műsorait.
„Hangsúlyozzuk, hogy az RTL Magyarország a továbbiakban is elkötelezett a piaci alapon történő működés és a független hírszolgáltatás biztosítása mellett, valamint amellett, hogy továbbra is a legnézettebb szórakoztató műsorokat készítse és mutassa be Magyarországon” – zárta közleményét az RTL.
A hétfőn beterjesztett javaslat különböző adósávokban határozza meg a reklámbevételek adóját, amelyeket fél milliárd forintos árbevételig 0 százalékos adó terhel, a 20 milliárd forintot meghaladókat azonban már 40 százalékos. A törvény, amely már 2014-re is megállapítana adófizetési kötelezettséget, a kihirdetése utáni 31. napon lépne hatályba.