Ártatlanok
Lehetett Hitler bármily szájas, fanatikus, mozgósító, kevés volt ő egyedül. Kellettek a segítők. Akik ezúttal nemcsak mundérosak voltak, hanem öltönyösök, fehérköpenyesek, cilinderesek. S azzal áltatták magukat, hogy ők itt éppen csak technikusok, konstruktőrök, gyárosok, bankárok, mi közük is volna Hitler politikájához és bűneihez?
Pedig hetvenezer tisztviselőnek dirigált a birodalom legnépesebb hivatalában, a lőszerellátási és fegyverkezési minisztériumban az építész Speer. És 14 millió hadifoglyot, kényszermunkást, táborlakót dolgoztatott a hadiiparban. Hitlernek.
Wernher von Braun a V2 nevű megtorló rakétafegyver csodamérnöke is SS-tag volt. (Utóbb az amerikai holdra szállás vezető szakértője.)
Krupp von Bohlen und Halbach hivatásos fegyvergyártó volt von Haus aus, aki a háborúból élt, jól. 269 szobás (!) családi villájában szolgálta a Vezért. Épített tengeralattjárót, tankot. Nemzetiszocialista mintaüzemében csak úgy szárnyalt a termelés. Meg is kapta a Munka Úttörője kitüntetést és az Arany Díszjelvény. (Ha erről valakinek a szovjet ipar- és kitüntetéspolitika is eszébe jut, szerintem nem jár tévúton.)
Ferdinand Porsche, a VW-program prófétája is kiszolgálta a nácikat. A gyár alapkövét Hitler jelenlétében és Robert Ley társaságában rakták le, akit a röviditalok iránti közismert vonzódása miatt a nép csak „birodalmi gödényként” emlegetett. A tehetséges Porsche tervezte a Tigris tankokat, és amikor Hitler nagyobbat kért, a konstruktőr megépíttette az Egér fedőnevű, félresikerült óriást, amely 188 tonnás volt, és 100 kilométeren 3800 liter (!) üzemanyagot zabált. Akkor, amikor a német hadseregnek akut ellátási problémái voltak... SS Oberführer lett ő is, az ártatlan, Himmler kegyéből. Gyáraiban készült a Londonra irányított szárnyas bombák (V1) többsége.
A legtechnikásabb szakember sem tudott tiszta maradni, tisztán csak konstruktőr, homo technicus, értelmiségi. Hitler mellett? Szolgálva?
(Guido Knopp: Hitler menedzserei. Fordította Farkas Tünde. Mérték kiadó.)