A népi fegyveres rendőrség haptákja

Háromhavonta az MTI válogatott kiadványában az elmúlt negyedév legjobb képeit vehetjük szemügyre itthonról és külföldről. Uruguayból egy szomorú, esett marhapásztor és a fenyegetően föléje dalmahodó ló párviadala, Mexikóból a kábítószer-kereskedők ellen harcba induló katonák geometriája, Kínából a népi fegyveres rendőrség haptákja, Bagdadból egy öregasszony beszédes két keze, Japánból az ördögszarvakat mutogató dalai láma tréfálkozása nyűgöz le.

2008. augusztus 4., 22:06

Itthonról egy műtrágyát szóró traktor poézise hat meg (nem gondolná az ember, de tényleg), vagy a debreceni állomás vasutassztrájk alatti zöldes színű infernója nem ereszt, nem beszélve arról a halszemoptikával készült légi felvételről, amely bizonyítja, hogy a föld gömbölyű, és éppen csak a hajósi pincesor fér el rajta.

A válogatásban az a szép, hogy szélesre húzza az érzelmek skáláját, sokfélével kínálja meg az olvasót. Lehet együtt sírni a kasmíri asszonyokkal a gerillák temetésén, lehet álmélkodni a Himalájában készült fotósorozat láttán, és lehet mosolyogni a bagzó nyulak esetlen, harcias mezei balettjén, a filozofikus tevepofa antropomorfizmusán, meditálni a kiselefánt meg a nagyelefánt összetartozásán, amely túl az állatvilágon valami generációs egyetemeset fogalmaz meg.

Lehet híres embert nézni: Obamát, amint éppen biliárdozik, Carla Brunit ruhátlanul és ruhában, Silvio Berlusconit, akinek kezét éppen szagolgatja a RAI televíziós műsorvezetője, mint mondta, azért, „érzik-e rajta a szentség szaga”. (Hogy ez milyen, nem mondanám meg, de nagy összegben fogadnék, hogy a győztes választás után e szaglálódás kifizetődött az elkövetőnek, akinek nevét szakmai tapintatból mellőzöm, de fellelhető a szóban forgó kiadványban.)

Lehet visszamenni az időben, megnézni Károlyi Mihály egész alakos képét 1947-ből, Vas Istvánét ’68-ból, húsz évvel később pedig Kádárét és Kádárnéét, akik már kifelé tartanak a hatalomból is, az életből is.

Amivel Faust kínlódott, a pillanat megállítása, az ma már csak egy gombnyomás. Persze nem mindegy, hogy mikor, hol és hogyan.
(Fotós szem, 2008, 3. szám. Kiadta az MTI.)