A gyanú felemészt

Szörnyű titokkal terhelt kertvárosi családok történeteivel dugig van már a virágágyás. A felszínes idill mögött szendergő borzalmakat untig ismert klisék mozgatják már jó ideje, mitől lenne más az Apple TV+ sorozata? Többek közt attól, hogy a Jacob védelmében épp erre reflektál.

2020. december 2., 08:30

Szerző:

Minden nyugodt és vidám, ebből tudjuk, hogy baj lesz: tökéletesre csiszolt reggel, apa keltegeti kamasz fiát. Idilli képsorok, kifogástalan házban kifogástalan család, férj, feleség és gyerek. Persze az is sokat sejtet, hogy az apa, aki nem mellesleg helyettes államügyész, a történetet keretező sztoriban egy kihallgatáson vesz részt. Amit ott mesél, mi azt látjuk. És amit látunk, az egyre több kíváncsisággal, izgalommal és nemtetszéssel tölt el.

Egy fiatal fiú halálával sokkol a sorozat első része, aztán kiderül, hogy az igazi sokk csak ezután következik. A mindenkivel kellemetlenkedő kamaszt több késszúrással gyilkolták meg, a fő gyanúsított pedig a helyettes államügyész, Andy Barber fia, a 14 éves Jacob. Ezzel borul el az első dominó, és megállíthatatlanul dől tovább a többi. William Landay magyarul is megjelent, azonos című regénye alapján az Apple TV+ készített nyolcrészes minisorozatot, melyben többek közt egy csavaros krimi, családi tragédia, társadalomkritika és tárgyalótermi dráma keveredik megfelelő arányban. Amellett, hogy nyomon követhetjük, miként hígul, majd oldódik fel a családi harmónia egy megpróbáltatás alatt, miként bizonytalanodik el még a szülő is gyermeke ártatlanságában, mi, nézők sem tudhatjuk biztosan, valóban ártatlan-e Jacob, akiért végig izgulunk, és akiért megszakad a szívünk.

Jacob védelmében
Fotó: Apple TV+

A Jacob védelmében egyik fő erőssége a casting: nemcsak azért, mert szikrázó sztárparádé – itt-ott igazi meglepetésekkel –, de minden szerepre tökéletesen kiválasztották a színészt. Andyt az a Chris Evans alakítja, akit az utóbbi időben Amerika Kapitányként láthattunk a Marvel-filmekben. Merőben más szerep ez, de gondterhelt, bánatos kiskutya-tekintete itt is nagyon jól jön. A családjáért küzdő, becsületes helyettes államügyész és apa szerepében talán még hitelesebb, mint Steve Rogersként. Feleségét a kezdetben mintafeleségként és mintaanyaként viselkedő Laurie Barbert Michelle Dockery alakítja, aki a Downton Abbey-ből lehet ismerős. Jacob védőügyvédjének szerepére Cherry Jonest találták meg, akinek karizmájáról mindent elárul, hogy annak idején ő játszotta a női elnököt a 24 című sorozatban. És hát itt van maga Jacob, akit az Az-filmekkel bejáratott Jaeden Martell alakít. Jó pár tehetséges gyerekszínész tűnt fel az utóbbi években, így szerencsére nem okoz gondot az olyan kaliberű filmekhez megfelelő aktort találni, mint például ez. Martell egyszerre képes sajnálatra méltó és rémisztő lenni, ami folyamatos bizonytalanságban tartja a nézőt a bűnösségét illetően.

A másik, ami miatt a Jacob védelmében kiemelkedik a hasonló témájú filmek és sorozatok közül, hogy szinte észrevétlenül vágtat a torokszorító tragédia felé. Úgy tudja elvonni a figyelmünket a szinte nyilvánvalóról, hogy

a történet szereplőihez hasonlóan mi sem sejtjük, mire fut ki ez az egész, egészen az utolsó pillanatokig.

Túl sok minden történik, túl sok mindennel kell foglalkozni, törődni, és ha csak egy valamiről vagy valakiről is elfeledkezünk, az akár szörnyű katasztrófához vezethet.

A Jacob védelmében egyik rejtett rétege a névhasználat. A megvádolt fiú családneve Barber, vagyis borbély, olyan ember, aki ollóval, borotvával, tehát vágásra, szúrásra alkalmas eszközökkel dolgozik. A Jacob, vagyis Jákob név jelentése pedig: csaló. Persze ez egyáltalán nem biztos, hogy valamiféle nyom, sokkal valószínűbb, hogy az előítéleteinkre játszik rá. A sorozat egy másik rétege pedig az apákról, fiúkról, férfiakról mond valamit. A családról, amely bizonyos helyzetekben akár káros és kártékony is lehet, nem mindig feltétel nélküli védőháló. A Jacob védelmében részben azt mutatja meg, mennyit bír el egy tisztességes férfi, meddig képes áltatni magát, míg össze nem roppan.

(Jacob védelmében, 8x50 perc, Apple TV+)