Wartburg história
Kevés autótípus büszkélkedhet olyan történelmi névvel, mint a hajdani NDK-ban jó fél évszázaddal ezelőtt piacra dobott Wartburg. Türingia tartomány, sőt egész Közép-Európa egyik legrégebbi és legjobb állapotban fennmaradt őrvára (mert hogy a Wartburg szó ezt jelenti) lett a „keresztapja” a szomszédos Eisenachban 1991-ig gyártott modellnek, amely lassan eltűnik Európa útjairól – de egyes példányaik a gyűjtők számára már igencsak értékesek.
Az álomszép, vadromantikus türingiai erdőségben, 400 méter feletti magasságban álló vár, a Wartburg históriája a 12. századig nyúlik vissza s környéke már régen fontos kulturális, ipari központ volt. Luther az 1500- as években itt fordította németre a bibliát, s innen származik az Bach- család. A régi, sokrétű ipari hagyományoknak hála a 19. századi technikai forradalom nem érte felkészületlenül a térség tapasztalt és kíváncsi mesterembereit. Az 1871-ben kikiáltott Német Birodalomnak is egyik gazdasági központja lett a Wartburg lábánál fekvő Eisenach, a közeli Erfurt és Chemnitz. Ez utóbbi városkában 1939-ben készítették el a mérnökök annak a motornak a tervét, amelyet aztán a második világháború után az NSZK-ban és az NDK-ban egyaránt dolgozott egy-egy modellben.
1939-ben tervezett motor a Wartburgban és a DKW-ben
A kétütemű, háromhengeres „szív” egyformán pöfékelt az 50-es évektől az – Audi ősének tekinthető – DKW-ban és a Wartburgban. Chemnitzet már Karl-Marx-Stadtra nevezték át, midőn a külső megjelenésében a nyugatnémet Borgward Isabella „koppintásának” tűnő, szép Wartburg 311-es és 312-es limuzin debütált. Magyarországon is nagyon népszerű lett az elsőkerék-meghajtású, 900, illetve 991 köbcentis családi jármű - sőt Skandináviában és más nyugati tájakon is kelendők voltak a tetszetős kocsik. A négyajtós, kerek lámpás Wartburg 37 lóerős motorral 115 km/órás tempóra volt képes, míg az izmosabb, 50 lovas verzió akár 130 km/órás sebességgel is száguldhatott.
Az oldtimer-gyűjtők ennél a viszonylag nagy szériában gyártott típusnál izgalmasabbnak tartják a Wartburg Camping Limousine-t. A hosszú nevet kapott eisenachi modell szép kombi. Két színre dukkózva, krómozott díszléccel és lökhárítóval a 21. században is a veterántalálkozók sztárja -különösen a panoráma-tetős változat. Restauráltan, üzemképes állapotban 8–10 ezer eurót is megér egy ilyen régiség.
Wartburg sport – csak kiváltságosaknak
Jó példa arra, hogy a 60-as évek küszöbén a KGST-tagországok autóipara nem volt még reménytelenül lemaradva a kapitalista államoktól a kétajtós Wartburg Cabrio. Ez a szellős, csinos kocsi, akárcsak a csehszlovákok kortárs Skoda Feliciája, jelzi, hogy a gépjármű- tervezők a „létező szocializmusban” mertek bohémok is lenni. Ilyen vidám életérzést sugároz a kétüléses Wartburg Sport is, melyhez még az NDK vezető színművészei és közéleti személyiségei is csak nagy protekcióval juthattak hozzá.
Egy évtized után a VEB Automobilwerk Eisenach konstruktőrei vadonatúj modellel álltak elő. Az 1,0 literes Wartburg 353-as, a már bevált – háború előtti – kétütemű, háromhengeres technika ellenére is korszerűbb és komfortosabb volt elődjénél. A négyajtós limuzin tágas utas- és csomagtere kategóriájában szinte egyedülálló volt a szocialista országok gyártmányai között. A Tourist, a kombi pedig a kempingezők és maszek zöldségesek kedvence lett. Az 1966-ban piacra dobott Wartburg 353-as „kocka” karosszériája aztán negyedszázadon át alig változott. A keletnémet mérnökök fantáziájából csak olyan újításokra futotta, mint a tolótető bevezetése, avagy a kombiból varázsolt pick-up.
VW-motor az NDK-autóban
A túlzott környezetbarátsággal aligha vádolható modell legjelentősebb frissítését az 1988-as lipcsei őszi Nemzetközi Vásár közönsége láthatta először. A Volkswagentől örökölt 1,3 literes, négyütemű, benzines,
keresztbe beépített motor jóvoltából már 140-es tempóval is roboghatott az 58 lőerős kocsi. A karosszéria szerény változtatásai (új világítótestek, lökhárítók, kilincsek stb.) sem feledtethették, hogy a javított zajszigetelés ellenére is eljárt már az idő az eisenachi típus felett.
Azután közbeszólt a történelem. Egy évvel a Wartburg 1,3-as premierje után ledőlt a berlini fal, majd 1990. október 3-án újraegyesült Németország. A következő esztendőben leállították az öszvér modell gyártását, de a középkori vár tövében nem számolták fel az autóipart. A modernizált és racionalizált, immáron Opel emblémás üzemben, ahol régen közel tízezer ember dolgozott, ma rengeteg robotot és néhány száz munkást találunk.
Németországról további információkat a
ger-mania.huoldalon olvashat.