Válságszilveszter

A mulatozásra, szórakozásra, iszogatásra szinte mindig kapható lengyelek az idén nagyon is meggondolják, hol töltsék az év utolsó estéjét-éjszakáját. Szokásaik ugyan nem változtak, de anyagi lehetőségeik szűkültek – ez derül ki egy december elején készített közvélemény-kutatásból.

2012. december 31., 10:57

Szilveszteri bálba, mulatságba vagy diszkóba csak minden 20. lengyel készül, az emberek több mint 60 százaléka otthon akar maradni és úgy köszönteni az új esztendőt. Igaz, hogy minden negyedik megkérdezett az utolsó pillanatban dönti csak el, hova is megy december 31-én, de annyi biztos, hogy nem utaznak sem imádott hegyeikbe, sem a szintén kedvelt tengerhez, vagy külföldre, ezt ugyanis a családi költségvetés nem teszi lehetővé.

Minél tehetősebb egy család, annál kevésbé elégszik meg a TV előtti szórakozással, és a magasabb képzettségűek hajlamosabbak inkább arra, hogy kimozduljanak otthonról – szögezi le a KPMG intézet felmérése. Ennek alapján a lengyelek ebben az évben a szilveszteri napra és éjszakára 9,2 milliárd zlotyt költenek (kb. 63 milliárd Ft) – ennek több mint egyharmada élelemre és alkoholmentes italokra megy el. Alkoholra költenek csaknem egymilliárdot (persze nem kell ahhoz alkalom sem, hogy sokat adjanak ki nemes és kevésbé nemes nedűkre), ugyanennyit alkalmi ruhára és cipőre, és csaknem ugyanennyit a különböző rendezvényekre való belépőkre.

A „válságszilveszterről” szóló felmérés mellett megjelentek olyan híradások is, hogy a lengyel tengerparti mulatságokra már napokkal ezelőtt elkelt minden hely, szállást találni szinte lehetetlen – márpedig napfényes melegre ott sem lehet számítani. Ezt igazolja a felmérésnek az az eredménye is, hogy a külföldi és belföldi utazásokra az idén hozzávetőleg egy milliárdot költenek lengyel barátaink. És akkor vegyük még hozzá a fodrászra, kozmetikusra, valamint a tűzijátékokra kiadott fél milliárdot is. Eldönthetjük tehát, mennyire vannak krízisben a családi költségvetések.

A Gazeta.pl. online lap nem reprezentatív felmérése szerint bálba, étterembe, szervezett mulatságba a netezők 7 százaléka készül, ismerősökkel való közös ünneplésre, vagy családi összejövetelre 26 százalék, ki akar menni a nagyobb városok központi terein levő szabadtéri koncertre egy százalék, a hegyekbe vagy a tengerhez is ennyien akarnak utazni, külföldre készül a szavazók két százaléka és otthon a televízió előtt ünnepli az új évet a voksolók 62 százaléka.

Sördrágulás sújtja a német fogyasztókat ősztől, ezúttal a két legnagyobb gyártó, a Krombacher és a Veltins jelentette be, hogy emelni fogja áraikat. A lépés a sörfogyasztók széles körét érinti, beleértve a kereskedelmi és vendéglátóipari szereplőket, valamint az otthoni vásárlókat is.