Újabb ezer főt bocsát el az AUA
Nincsenek könnyű helyzetben az Austrian Airlines vezetői: most éppen egy újabb, immár a második takarékossági csomagról kellett tájékoztatniuk a még mindig nyolcezer főnyi állományt. A csomag elnevezés, ahogyan az lenni szokott újabb leépítést takar: ezúttal ezer főtől válnak meg, s mivel a nyugdíjkorúak nagy részét már elküldték, most az igazi elbocsátások következnek. Eközben még mindig nem tudni, vajon a verseny szigorú brüsszeli őrei engedélyezik-e a Lufthansának a felvásárlást.
Az elbocsátásokra van éppen indok: az év első felében újabb 15 százalékkal romlottak a nemzeti légitársaság gazdasági mutatói. A recesszió miatt kevesebb az utas – főleg az üzleti utak csökkenése húsbavágó -, közben drágult az üzemanyag is. Az ezerfős létszámcsökkentés határideje 2010 közepe, s az intézkedés ezúttal a főnökséget is érinti: az eddigi 44 helyett beérik 24-gyel. Háromszázzal kevesebb munkatárssal, az eddigi létszám harmadával oldják meg ezentúl a forgalmazás és a hálózattervezés feladatait . A többiekről egyelőre nem tudni konkrétumot. Annyi azonban bizonyos, hogy a Tyrolean gyakorlatilag leáll. Ahogyan az előző szakaszban, most is készült szociális terv, ahol lehet, további részmunkaidős foglalkoztatást alkalmaznak, amit átképzéssel kombinálnak.
A tervekben szerepel egy közös munkaerő-pool a Lufthansával. A cél, hogy átmentsék a know-howt a válság utáni időkre. A tavalyi takarékossági csomag egyébként 275 millió euró volumenű volt, ezt a mostani további 200 millióval toldja meg. Eközben teljesítik a pilóták régi követelését, és számukra karriertervet készítenek. Vagyis a jövőben a kicsi Tyrolean légitársaságnál kezdő pilótáknak megadják a lehetőséget arra, hogy később csatlakozzanak az AUA-hoz. Az érintettek örömét bizonyára rontja, hogy a Tyroleant most éppen leállították.
Brüsszelben az engedély feltételeiről alkudoznak
Mindehhez párosul a folyamatos rettegés, mi lesz a légitársaság sorsa, ha Brüsszel mégsem hagyja jóvá a Lufthansa vételi szándékát. Az osztrák cégvezetés igyekszik kisebbíteni a jelentőségét annak, hogy Neelie Kroes, az európai versenypolitikai biztos megmakacsolta magát, és további, az eddiginél is alaposabb vizsgálat tárgyává teszi, vajon nem sérti-e a kartellelőírásokat a Lufthansa és az AUA fúziója. Ez akár 90 napos csúszást is jelenthet: Bécsben, nem utolsósorban a németek hasonlóan reménykedő nyilatkozatai alapján abban bíznak, hogy még júliusban megszületik a döntés. E hó végéig a Lufthansának van lehetősége elállni az üzlettől. Állítólag most már csak apróságok tisztázása van hátra, olyasmi, hogy a monopolhelyzet elkerülésére hány szárnyvonalat ad fel a német légitársaság. Bécsben elterjedt hírek szerint az EU ragaszkodik ahhoz, hogy a Lufthansa más légitársaságoknak is engedélyezze a Bécs és több német város közötti járatokat, az AUA mérete pedig húsz százalékkal csökkenjen.
A versenyhatóság külön vizsgálja azt az 500 millió eurós kormánytámogatást, amely csökkentené az osztrák légitársaság jó egymilliárdos adósságát, s amely a németek számára némiképp vonzóvá teszi az üzletet. Az ilyen állami beavatkozás ellentétes az EU előírásaival, az osztrák nemzeti légitársaság számára azonban az életmentő fúzió megmentését jelentené. A németek az adósság átvállalásán felül alig 366 ezer euróért jutnának az AUA 42 százalékos tulajdonához.