Tosca a római kori kőfejtőben
Már kaphatók a jegyek – és megmenthetik az utolsó pillanatban még karácsonyi ajándékot keresőket – a szentmargitbányai kőfejtő nyári opera előadásaira. A pazar környezet nem elég – ennek tudatában az Esterházy Magánalapítvány nagyszerű csapatot nyert meg a Tosca színpadra állításához. A bemutató 2015. július 8-án lesz, a sajtótájékoztatón a közreműködő sztárok maguk mondták el, mit gondolnak Puccini remekbe szabott opera krimijéről, s hogyan képzelik el a rájuk váró feladat teljesítését.
Akinek volt már alkalma egy-egy előadást – Varázsfuvolát,Traviatát, Nabuccót, Aidát – megtekinteni itt, az biztosan elhatározta: máskor is jön. Nehéz betelni a látvánnyal – a hangzásról nem is beszélve. Az 5000 négyzetméteres színpad korlátlan lehetőségeket nyújt, a kőszikla-környezet minden történethez nagyszerűen hozzáigazítható természetes díszletet ad. Különösen lenyűgöző, hogy a hatalmas tér jóvoltából szinte minden előadáson soha nem látott méretű statisztéria vonulhat fel, igazi harcosok lóháton, elefántok az Aidában, korhű öltözékben masírozó sereg.
Tavaly sokak aggodalmára veszélybe került a projekt: a gazdasági válság, a túl nagy ráfordítás, és persze a körülményekhez nem igazodó gazdálkodás miatt az üzemeltető csődhelyzetbe került. Szerencsére az Esterházy Magánalapítvány szinte az utolsó pillanatban, de még a bemutató előtt a bajba jutott produkció segítségére sietett, és biztosította a megfelelő anyagiakat.
Ma már ez történelem, a kellemetlenségről senki nem beszél. Annál nagyobb elánnal készülnek a 2015-ös előadásra. A siker aligha kérdőjelezhető meg, garancia erre nemcsak a választott mű, Puccini Tosca című operája, hanem a nagyszerű művészek, akiket a szervezők megnyertek. A csapat bécsi sajtóértekezleten mutatkozott be, és ismertette a nagyszabású terveket
A rendező Robert Dornhelm, aki ugyan filmesként nyert el nagy nemzetközi díjakat, ám gyakorlott operarendezőként is számon tartja a közönség és a szakma. A temesvári születésű, osztrák állampolgárságú, jelenleg 67 éves Dornhelm szüleivel 14 éves korában emigrált Bécsbe, itt tanult a Filmművészeti Akadémián, majd az ORF dokumentumfilmese lett. Amikor 1978-ban egyik alkotását Oscarra jelölték, Los Angelesbe költözött – ma is ott él. Nevéhez fűződik Karajan századik születésnapja alkalmából forgatott dokumentumfilm, valamint az Anna Netrebko és Robert Villazon szereplésével 2008-ban készült Bohémélet című operafilm is. Nem újonc St. Margarethenben: az előző két évben a Bohémélettel illetve az Aidával aratott nagy sikert
Az előadás karmestere a drezdai származású Michael Güttler. Ő akkor robbant be a köztudatba, amikor a moszkvai Mariinszkij Színházban Valerij Gergiev helyett beugrással vezényelte Wagner Ringjéből a Nibelungok gyűrűjét valamint a Parsifalt. 2003 óta vendégkarmesterként folyamatosan dirigál különböző operaelőadásokat a Mariinszkij Színházban. Szenzációként említette a szakma egy újabb, 2007. májusi beugrását is, a párizsi Bastille Operában, ahol Waltraud Meierrel és Ben Heppnerrel vezényelte a Lohengrint. Repertoárja széles skálán mozog, a barokk zenétől napjaink kortárs zenéjéig terjed. 2013-ban debütált a szentpétervári Bolsojban valamint Helsinkiben a Finn Nemzeti Operaházban, amelynek 2013 augusztusa óta vezető dirigense.
Güttler és Dornhelm pontosan tudja, milyen fontos ezen a helyszínen a díszlet és a kosztűm. Fiatal tehetséges tervezőt kértek fel: Amra Bergman nem csak kőszínházakban bizonyított eddig, hanem a mörbischi (fertőmeggyesi) tószínpad 2012-es Denevér előadásának színpadképe is az ő munkája. Tavaly a bécsi operában is dolgozott – s mindezen megbízások mellett saját divatcége van Bécs belvárosában, amely osztrák és külföldi sztárok számára tervez ruhákat.
A főbb szerepekre a nemzetközi operavilágban ismert művészeket kértek fel. A nyár még messze van, a próbák júniusban kezdődnek, de a szereposztás már megvan: Toscát Alexia Voulgaridou személyesíti meg.
A bemutató július 8-án lesz, az utolsó előadást augusztus 15.-én tartják. Jegyek válthatók honlapunkon keresztül is,
itt.