Távopera

2012. október 17., 13:17

Pontosan dokumentálható, milyen nehézségeken kellett átverekednie magát az ötletnek (megvan ez képileg is mindenkinek, amint az ötlet éppen verekszi át magát néhány jól irányzott jobbhoroggal?, jó, akkor mehetünk tovább), amíg a világ egyik legkonzervatívabb intézményében, a New York-i Metropolitanben rábólintottak: rendben, beengedik a kamerákat, hadd lássák a világ számos pontján egyszerre, milyen ott egy előadás. Az ötlet azóta erősen szárba szökkent, úgyannyira, hogy a kevés számú helyi szerencsés mellett ma már száznál több ország színházaiban és erre alkalmas mozijaiban (esetleg koncerttermeiben) megy föl a függöny a New Yorki-val egy időben, tízezrek lehetnek az élmény részesei.


A siker érdekében a Metropolitan sok mindenre képes: nemcsak az előadásnak lehetünk egyidejű részesei, mégpedig olyan részletgazdagon, ahogy a helyszínen nem lehetnénk (húszegynéhány kamera mutatja a darabot, alulról, fölülről, premier planban és hátulról is), ráadásul eljuthatunk a díszletek mögé, a szünetekben a színpad bejárásaitól a raktárig meg a konyháig mindent megnézhetünk, ráadásul friss interjúkat kapunk a főszereplőktől, a rendezőtől, a díszlet- és jelmeztervezőtől, egyszóval a jelenlét hiányát egy különleges jelenlét virtualitása pótolja. (Arról nem is beszélve, hogy a Metropolitan hajlandó a déli órákban játszani, csak azért, hogy például Európában kellemes esti kezdés legyen belőle.)

Bomba üzlet lett, mondanom sem kell.

Magyarországon a Müpa és az Uránia vesz részt a programban (nyilván feltétel volt a tökéletes akusztika), és az érdeklődés itt is felfokozott. Múlt hétvégén a Metropolitan szezonnyitó előadását, Donizetti klasszikus vígoperáját, a Szerelmi bájitalt élvezhettük végig olyan sztárok felvonulásával, mint Anna Netrebko (Adina), Matthew Polenzani (Nemorino), Mariusz Kwiecień (Belcore) és Ambrogio Maestri (Dulcamara), Maurizio Benini vezényletével.

Az ötlet bevált, ennyit mondanék.